Harkimon loistava esitys

Kansanedustaja Harry Harkimo (kok) on kerännyt yli 100 kansanedustajan allekirjoituksen aloitteeseen, jolla vaaditaan työmarkkinajärjestöjen ja muiden valtion julkista veroetua saavien järjestöjen tilitietojen julkistamista.

Esitys on loistava. Suomessa on tuhansia yhdistyksiä, jotka verovapauden lisäksi saavat Raha-automaattiyhdistykseltä tai muilta rahankeräysorganisaatioilta tukea. Mihin tukimiljoonat käytetään, on arvoitus. Huomattavaa tukea saavat mm. poliittiset nuorisojärjestöt, joiden jäsenrekisterien arvellaan pullottavan ”kuolleita sieluja”.

Urheiluseurat ovat myös oma lukunsa. Verovapaina yhdistyksinä ne voivat pyörittää huomattavaa liiketoimintaa. Maksaa palkkioita päivärahoina ja kilometrikorvauksina. Metsästysseurat tekevät myös yleisesti talkoiksi kutsuttavia töitä, joilla rahoittavat toimintaansa. Näidenkään rahojen käytöstä ei suurella yleisöllä ole kuin kalpea aavistus.

Avoimuuden tielle lähdettäessä ei liene mitään syytä enää salata myöskään yksittäisten ihmisten varallisuustietoja. Aikanaan suurista omaisuuksista kerättiin varallisuusveroa. Varallisuusveron poistamisen jälkeen vain ansio- ja pääomatulot ovat julkisia.

Kerrotaan, että jopa pääministerillä on huomattavia omaisuuksia tileillä, joissa omaisuus kasvaa korkoa korolle. Kun omaisuus vain karttuu ilman veroseuraamuksia, kaikki tulotiedot jäävät pimentoon.

Ammattiliitoilla, kuten Rakennusliitolla, ei ole tässä asiassa muuta kuin voitettavaa. Meidän tilinpäätöksemme ovat olleet vuosia liiton kotisivulta kaikkien halukkaiden luettavissa. Mutta työnantajajärjestöjen rahoista emme tiedä mitään. Mielenkiintoista on kohta nähdä, miten Elinkeinoelämän Keskusliiton toiminta ja lobbariarmeijat rahoitetaan.

Tämän yli puolen eduskunnan synnyttämän avoimuuden tuulahduksen pitää ehdottomasti vaikuttaa myös kuumana käytävään hallintarekisterikeskusteluun. Kokoomus on ajanut osakeomistusten salaamista kuin käärmettä pyssyyn. Monta kertaa torpattu esitys nousee Feeniks-linnun lailla tuhkasta. Tietysti siksi, että ökyomaisuuksien haltijat eivät halua maksaa tuloistaan veroja. Kokoomuksen masinoima hallintarekisteri veisi osaketulot verottajan ulottumattomiin. Veronmaksu jäisi omistajan hyväntahtoisuuden varaan.

Mutta tämähän ei ole Kokoomukselle ja kansanedustaja Harry Harkimolle mikään ongelma. Rikkaita pitääkin koskea eri säännöt kuin resuperse duunareita. Vain duunareiden palkkoja alennetaan ja kytätään.