Älkää lisätkö byrokratiaa

Hallitus on sormi suussa. Työttömät pitäisi saada töihin, mutta työpaikkoja ei ole. Ratkaisua haetaan työttömien kyttäämisestä ja etujen leikkaamisesta. Tällä syntyy uusia työpaikkoja kuitenkin vain kyttääjille.

Valtaosalla poliittisia päättäjiä ja etujärjestöjohtajia ei ole koskaan ollut verokorttia kapitalistin palkkakonttorissa. Markkinatalouden tuulilta suojatuissa työpaikoissa syntyy omanlaisensa käsitys mm. ajasta. Sehän ei ole kaikille sama, valon nopeudella liikuttaessa aika kuulemma pysähtyy.

Valtionhallinnossa tähän riittää vähempikin vauhti. Tuttava kertoi virastonsa uudesta matkalaskuohjelmasta. Naapurihuoneen virkamies alkoi aamulla tehdä matkalaskua. Päivän ponnistelun jälkeen kone lopulta hyväksyi laskun ja mies pääsi kohtiin.

Valtion tukiin perustuvat työllistämistoimet eivät tehoa. Työpaikat syntyvät, jos ovat syntyäkseen, etupäässä pieniin yrityksiin. Tukien hakeminen ja niistä raportointi on liian raskasta yrittäjälle, jonka päähuoli on kerätä tulosta viivan alle.

Rakennusalalla on kokemuksia palkkatuen byrokratiasta. Kehittelimme pari vuotta sitten mallia, jolla syrjäytymisuhan alla olevat nuoret olisivat päässeet palkkatuella rakennustöihin. Hankkeessa oli mukana työministeri ja viime kädessä jopa presidentti.

Ministeriössä virkamiehet yksi toisensa jälkeen kertoivat, miksi homma on äärimmäisen hankalaa. Viimein nykäistiin hihasta EU-kortti, joka lopetti koko leikin. Jos kokoushuoneen nurkassa olisi käynyt kamera, oltaisiin saatu uusi Eduskunta IV näytelmä ilman Ryhmäteatteria.

En moiti virkamiehiä. Itsekin olen ollut vuosien varrella lukuisissa lakityöryhmissä luomassa byrokratian pakkopaitaa, jossa olemme nyt kiinni kuin paska Junttilan tuvan seinässä.

Menin ensimmäistä kertaa rakennustyömaalle 15-vuotiaana. Työkavereina oli muiden ohella juoppoja, jotka kävivät töissä selvinä kausinaan. Jos mestarin olisi pitänyt ennen palkkausta seurustella viranomaisten kanssa ja täyttää tukihakemuksia, ainakin minä ja Aperita-miehet olisimme jääneet työmaan ulkopuolelle.

Suomen massiivinen työttömyysongelma ei ratkea lisäämällä byrokratiaa ja potkimalla elämän valmiiksi lannistamia perseelle. Jos muuta ei keksitä, on parempi olla tekemättä mitään.

Rakennusalalla sovimme työkokeilusta, joka ei edellytä valtion rahaa eikä viranomaisten ranneliikkeitä. Homma perustuu luottamukseen. Sopijoina ovat yritys ja luottamusmies. Kokeilu ei valtakunnan työttömyystilannetta heilauta, mutta jokainen nuori ihminen on arvokas myös yksilönä. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee kokeilumme avulla työn syrjästä kiinni.