Bää bää

”Kyllä lampaita ollaan, jos emme löydä 200 000 ihmiselle kolmen tunnin työjaksoja joka toinen viikko”. Näin vetosi pääministeri Juha Sipilä (kesk) kaikkiin suomalaisiin yrityksiin ja työnantajiin, jotta hallituksen läpi runnoma ja suurta ärtymystä ihmisissä herättänyt työttömyysturvan aktiivimalli saataisiin pelastettua.

Pääministerin haastattelutuntia kuunnelleille saattoi syntyä, ranskankielellä deja-vu, suomeksi entiselämys. Se tarkoittaa hämmentävää ja vahvaa tuttuuden tunnetta tilanteessa, jossa henkilö tuntee varmasti kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemmin.

Hallitus hyväksytti palkansaajilla kiky-sopimuksen ase ohimolla. Jälkeen päin Sipilä esitti vetoomuksen ja vakuutuksen, että Suomen pelastustalkoisiin osallistuvat myös hyväosaiset. Lopputulos on kaikkien nähtävissä. Rikkaimmat suomalaiset ovat lisänneet varallisuuttaan sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa. Hyväosaiset eivät luopuneet mistään.

Sadoille tuhansille työttömille ei löydy aktiivimallin edellyttämiä työpaikkoja. Työnantajat eivät palkkaa ketään, jos eivät työvoimaa tarvitse. Muutaman tunnin pätkätyöläisestä olisi valtaosalle yrityksiä enemmän kuluja kuin hyötyä. Työvoimakoulutuksesta kaikille työttömille ei kannata edes puhua. Sitä ei kyettäisi järjestämään, vaikka valtion piikki olisi täysin auki. Ja näinhän ei nyt ole.

Kymmenet tuhannet työttömät tulevat saamaan ilman armoa 4,65 %:n leikkauksen työttömyyspäivärahaansa. Hallitus ei lakejaan muuta ja rahaa voi pitää jo menetettynä.

Kovempi paikka on tulossa. Tekeillä on ihmisjärjelle käsittämätön, turha ja kallis työnhakuruletti. Jokaisen työttömän on tehtävä yksi työhakemus kerran viikossa ja raportoitava siitä työkkäriin. Muuten seuraa kahden kuukauden karenssi työttömyysturvaan. Karenssitoimistoiksi muuttuvat työkkärit tulevat jakamaan tuhansia karensseja ihmisille, jotka syystä tai toisesta eivät byrokratiasta selviä.

Eduskunnan markkinaliberalistit hokevat vanhaa fraasia. Jokainen on oman onnensa seppä, vastuussa itsestään. Tähän perustuu mm. rikkaiden ja hyväosaisten sanelema Yhdysvaltojen sosiaalipolitiikka.

Helsingin sanomien toimittaja Laura Saarikoski raportoi Yhdysvaltojen kansan jakautumista voittajiin ja häviäjiin. Vauras osa kansaa elää paremmin ja pidempään kuin koskaan. Köyhä, sairas Amerikka on kääntänyt kansan eliniän laskuun. Valkoinen työväenluokka kuolee kadulle. Huumeisiin, alkoholiin ja itsemurhiin.

Suomalaisessa ja pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa parempiosaisten edellytetään kantavan vastuuta myös heikommista. Tämä ei Suomen raharikkaille enää käy. Köyhille lapsiperheille löytyy ymmärtäjiä vain ennen joulua ja eduskuntavaaleja. Epätoivoisten ihmisten kipuillessa työttömyysturvasta vastaava ministeri Pirkko Mattila (sin) lämmittää Muhoksella saunaa.