Eivätkö ruumiit vielä riitä?

Rakennusala on ehkä vaarallisin ala, jolla ihmiset tekevät töitä. Poliisienkin hommissa on vaaransa. Kun poliisi kuolee virantoimituksessa, ovat liput puolitangossa. Televisiouutiset jauhavat tapahtumaa päivästä toiseen. Hautajaisetkin saatetaan välittää koko kansan katsottavaksi.

Rakennustyömaiden työtapaturmissa kuolee vuodesta riippuen 5-10 ihmistä. Karmea luku. Omaisten hätää ja kärsimystä. Sanoin kuvaamaton menetys jäsenensä menettäneelle yhteisölle. Julkisuus huomioi muutamalla rivillä paikallislehden sisäsivulla.

Markkinataloudessa tärkeintä on voitto. Sen jälkeen tulee voitto. Ja senkin jälkeen vielä voitto. Sitten tulee pitkä tauko. Sen jälkeen kuormallinen paskaa. Ja ehkä lopulta huoli työtä tekevän rakentajan hengestä.

Näin kolkosti on pakko kirjoittaa sosiaali- ja terveysministeriön kohta läpi runnomasta esityksestä, jolla sujuvoitetaan työmaiden ja erityisesti rakennustyömaiden nostotyötä. Nosturit ovat tuttu näky rakennuksilla. Ne nostavat painavia taakkoja. Nosturin puikoissa taivaan ja maan välillä on koulutettuja ja kokeneita miehiä ja naisia. Heillä on suuri vastuu työkavereiden ja sivullisten hengestä ja terveydestä.

Ongelmaksi nosturihommissa on työnantajille muodostunut se, että nosturia saa ajaa vain koulutettu kuski. Koulutus kestää useamman kuukauden ja tutkinto on suoritettava suomeksi tai ruotsiksi. Työsuojeluviranomaiset voivat antaa kuljettamiseen poikkeusluvan, mutta eivät luonnollisesti yleensä muille, kuin jossakin toisessa maassa ammatikseen nosturihommia tehneelle.

Nyt murjotaan läpi säännös, joka oikeuttaa ajamaan 25 tonnin pilkkinosturia pelkällä työnantajan allekirjoittamalla luvalla. Siis jostakin Euroopan unionin alueelta tai jopa sen ulkopuolelta tullut vuokraisäntä voi kirjoittaa työntekijälleen luvan, joka oikeuttaa ajamaan nosturia. Kukaan ei valvo, vaikka mies olisi ammatiltaan maatalouslomittaja ja otettu laivalle mukaan sataman kaljabaarista.

Pelkällä työnantajansa luvalla kuka tahansa saisi ajaa nostolaitetta, jolla pystyy nostamaan henkilöauton 25 metrin päähän. Sen enempää ei valvota, onko henkilöllä mitään käsitystä tai kokemusta taakan sitomisesta. Nosturissa kiinni olevan taakan tai sen osan putoaminen on rakennustyömailla valitettavan yleinen vakavan tapaturman syy.

En väitä, että virkamiehet olisivat saaneet ”poliittista ohjausta”. Joka tapauksessa he ovat asian valmistelussa olleet kylki kyljessä työnantajien kanssa. Rakennusliiton huolet ja vastalauseet on jätetty omaan arvoonsa. Ihmisten henki ja terveys ei mielestämme näytä olevan asiassa nyt kaikkein tärkeintä.

Rakennusliitto lupaa, että ensimmäinen kouluttamattoman lupakuskin aiheuttama vakava onnettomuus riihitään peräseinälle saakka. Vastaajien penkille pääsevät ensimmäistä kertaa historiassa myös sääntömuutoksesta vastuulliset virkamiehet. Valitettavasti nämä käräjät alkavat pian.