Eläinten vallankumous

Takavuosina pohdin yhden äänestysikään tulleen nuoren naisen kanssa, mitä puoluetta kannattaisi äänestää. Itselläni ei valinnan vaikeutta ollut, mutta omaa maailmankuvaani en halunnut pakkosyöttää. Keskustelukumppani päätyi Vihreisiin perusteella, ”eikö ne ole juuri niitä, jotka tykkäävät eläimistä.”

Eläimistähän me tykkäämme kaikki. Minunkin pihapuissani harakat pesivät jopa useamman asumisyksikön voimin. Rusakot saavat jyrsiä rauhassa mitä haluavat. Ainoat asukit, joista haluan eroon, ovat ajoittain läsnäolostaan ilmoittavat rotat.

Poliittisessa ajattelussani tärkeitä ovat kuitenkin myös ihmiset. Synkkää oli lukea Vihreiden tavoitteita tuleviin eduskuntavaaleihin. Pitkä lista asioita, joilla huoletta voi paistatella omaa erinomaisuuttaan. Niiden toteutuminen on käytännössä mahdotonta. Joukossa oli kuitenkin yksi tavoite, joka saattaa hyvin toteutuakin.

Vihreät vaativat EU:n ulkopuolisen työvoiman työlupien saatavuusharkinnan poistamista. Siis kehitysmaiden satojen miljoonien työntekijöiden jalkauttamista vapaasti Suomen työmarkkinoille. Tämä ei liikuta jäniksiä, ei myöskään harakoita. Mutta vähenevistä duunarityöpaikoista taisteleville tavoite on myrkkyä.

Hallitus hehkuttaa työllisyysasteen nousua. Vähemmälle puhumiselle on jäänyt, että meillä on edelleen noin puoli miljoonaa ihmistä työtä vailla. Työttöminä työnhakijoina on satojen tuhansien massa. Työnhaun toivottomana lopettaneiden tai sitä koskaan edes aloittaneiden määrää ei tiedä kukaan.

Ikääntyneiden on vaikea saada töitä. Vammaisten on tätäkin vaikeampi saada töitä. Vaikeimmassa ryhmässä ovat Suomessa jo asuvat ulkomaalaistaustaiset. Monen työllistyminen on osoittautunut täysin mahdottomaksi. Tämä porukka on helppo unohtaa. Passiivisia äänestäjiä, eivät pidä itsestään melua.

Ihan tavallisia nuoria miehiä on tyhjän päällä kymmeniä tuhansia. Olemme Rakennusliitossa yrittäneet viritellä vaikka mitä, jotta heitä saataisiin työllistymään rakennusalalle. Ammattiin ja elämään kiinni. Ei natsaa. Jo eurooppalaisilta vapailta työmarkkinoilta tulee niin paljon tarjontaa, että työnantajien ei tarvitse panna tikkua ristiin kotimaisen nuorison työllistämiseksi.

Nyt halutaan hamuta Suomeen koko maailman halpatyövoima. Filippiiniläisiä vaihtamaan ikääntyvien suomalaisten vaippoja, kuten ulkoministeri Timo Soini (sin) esitti. Tai sitten muuten vaan porukkaa, joka tyytyy vähään eikä valita.

Eläinsuojelulait kehittyvät koko ajan ja eläinten huono pito on rangaistava teko. Tämä on toki ihan oikein. Ihmisten suojelu ei ole samalla tasolla. Valtiovalta on lyönyt hanskat tiskiin eikä pyri enää tosissaan työllistämään Suomessa asuvia. Perustuslain velvoitteesta piittaamatta, niin kuin nykypäivänä muotia on.