Huuhaata

On maailma täysi. Sen todisti taas ranskalaisen visiitin Porin jazzien toimitusjohtajana tehneen visionäärin näkemys homoseksuaaleista. Miehen mukaan huumeiden käyttäjien tavoin homoilla on mahdollisuus päästä homoudestaan eroon.

Tulee mieleen pikkupoikana yli puoli vuosisataa sitten lukemani juttu, ilmeisesti Valituista paloista tai jostakin muusta vastaavasta julkaisusta. Amerikassa olivat tiedemiehet keksineet konstin, jolla mustan ihon sai muutettua valkoiseksi. Tämä oli lehden mukaan vastaus miljoonien mustien haaveisiin.

Iloisella 60-luvulla alle kymmenvuotias uskoi, että ilman muuta mustat haluavat valkoiseksi. Nykypäivänä yhä harvempi kuivilla puruilla varustettu täysi-ikäinen kuvittelee, että homoseksuaalit haluavat heteroiksi. Sukupuolinen suuntautuminen on osa ihmisyyttä eikä kenellekään varsinainen ongelma. Vaikeuksia sen sijaan aiheuttavat ennakkoluuloiset kanssaeläjät, jotka katsovat oikeudekseen tuomita muut.

Eurooppaa koettelee pakolaisaalto ja sen synnyttämä ulkomaalaisvihamielisyys. Varmaa on, että tilanne ei lähivuosina helpotu, päinvastoin. Ilmaston lämpeneminen ja kehitysmaiden väestönkasvu sekä poliittinen epävakaisuus ajavat yhä enemmän ihmisiä pakolaisiksi. Etsimään paikkaa, jossa voi elää parempaa elämää tai ehkä vain säilyä hengissä. Politiikan helppoheikit saavat kannatusta vetoamalla ihmisten negatiivisiin tunteisiin ja ruokkimalla epäluuloa kaikkea erilaisuutta kohtaan.

Rakennusalalla työskentelee tuhansittain ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä. Suomessa jo pysyvästi asuvia tai tänne tilapäisesti töihin tulevia. Tämä ei ole itsessään ongelma. Jos kaikille työntekijöille maksetaan lain ja työehtosopimusten mukaiset palkat ja sosiaalivakuutusmaksut, töitä riittää sekä kotimaisille että ulkomaisille ammattilaisille. Kukaan ei syrjäydy pois töistä sen takia, että toiset rikkovat lakia ja tekevät halvemmalla.

Naapurissamme Ruotsissa on perinteisesti syleilty maailmaa. Pakolaisia on otettu vastaan avosylin ja rajat ovat auki koko maailman työntekijöille. Työehtosopimuksissa ei ole yleissitovuutta ja rakentajan palkka voi olla mitä hyvänsä. Alarajaa palkoille ei ole.

Ennen Ruotsissa syksyllä pidettäviä parlamenttivaaleja ulkomaalaisvastaisen puolueen Ruotsidemokraattien kannatus on nousukiidossa. Suuri osa kansalaisista katsoo, että ulkomaalaispolitiikassa on epäonnistuttu, on menty liian pitkälle. Perinteiset puolueet ovat sanoutuneet irti yhteistyöstä Ruotsidemokraattien kanssa. Silti niidenkin on otettava politiikassaan huomioon kansalaisten kasvava tyytymättömyys.

Suomessa haikaillaan Ruotsin mallia. Yhdessä jos toisessakin asiassa. Nyt kannattaa hidastaa tahtia eikä rynnätä joka asiassa naapurin perässä. Rakennusalan tilanne on meillä selvästi Ruotsia parempi. Mutta tärveltävissä nopeasti. Kaino vetoomus Juha Sipilän (kesk) hallitukselle. Jatkakaa toki hosumista, mutta älkää tehkö sitä kymmenien tuhansien rakennusalan työntekijöiden toimeentuloa koskevissa päätöksissä.