Huuhaatiedettä

Yritysten omistajat voivat saada pörssiin listautumalla kymmenien, jopa satojen miljoonien eurojen omaisuuden. Äskettäin tuli erään rakennusliikkeen omistajasta hyperrikas multimiljonääri. Vähän niin kuin pääministeristä Juha Sipilästä (kesk) aikanaan.

Markkinataloudessa rikastuminen ei ole synti. Yksi ihminen saa tienata enemmän kuin koko muu pitäjä yhteensä. Ylimpien johtajien palkkojen nostaminen on myös hyväksyttyä, toki nappikauppaa tosi rikkaisiin nähden. Välttämättömiksi kutsuttuja tasokorotuksia tehdään nyt Helsingin ja muiden kaupunkien napamiesten palkkoihin.

Tavallisten työmiesten ja naisten palkkojen nosto on sen sijaan aina ollut suuri synti. Metkaa on ollut vuosikymmenien varrella seurata, miten nerokkain oivalluksin rahvaan palkankorotukset kerrotaan mahdottomiksi.

Aikanaan työmarkkinoiden keskusjärjestöt kehittelivät jakovaramallin. Kyhäelmällä hillittiin palkankorotuksia, jotka yli kymmenen prosentin inflaation aikakautena saattoivat myös nousta yli kymmeneen prosenttiin.

Jakovaramalli oli tieteelliseltä näyttävä kaava, jossa otettiin huomioon inflaatio sekä tuottavuuden ja työnantajien sivukulujen nousu. Vasta vuosia myöhemmin meikäläisellekin selvisi, että kaava oli tehty kuuluisalla Stetson-menetelmällä. Niin kuin moni muukin asia.

Malli jäi pois käytöstä, koska mallin tuottama palkankorotus oli suurempi, kuin minkä työnantajat halusivat maksaa. Kehiteltiin uusi, kansantalouden laajemmin huomioon ottava palkkateoria. Lopputulos oli tietenkin se, että palkkoja ei ole varaa nostaa. Sopimuskierroksiin liitettiin veroratkaisuja, joilla muka lisättiin ostovoimaa. Tämä on enemmänkin vitsi. Ei valtio voi tuloistaan luopua, jostakin ne otetaan. Tuloverona tai välillisinä veroina. Maksajat ovat kuitenkin aina samat.

Elinkeinoelämän keskusliitto on luopunut tupojen teosta ja mitään erityistä palkkamallia ei tarvita. Silti palkkojen ei anneta nousta. Käytössä on propaganda, jossa verrataan Suomen palkkakustannusten kehitystä kilpailijamaihin nähden. Viimeisinä vuosikymmeninä, muuten tuoreet peräkkäiset nollakorotukset antaisivat virheellisen tilannekuvan.

Vientialan työmarkkinajärjestöissä on kehitelty vielä hervottomampi teoria. Kotimarkkinoiden korotukset vaikuttavat samalla voimalla myös vientiteollisuuteen. Prosentin korotus pitsanpaistajan olemattomaan tuntipalkkaan nostaa automaattisesti prosentilla myös Turussa rakennettavan laivan kustannuksia. Sallikaa nauraa.

Olen kirjoitellut entisessä kotikunnassani Nurmijärvellä vaikuttaneesta fakiiri Räsäsestä. Miehen rakentaman ufon lentämistä eivät fysiikan lait rajoittaneet, koska mies ei fysiikasta mitään ymmärtänyt. Fakiiri Räsänen tulee taas väkisin mieleen, kun seuraa palkanmuodostukseen liittyvää taloustieteellistä keskustelua.