Ihmisoikeuksilla on hintansa

Rikkaiden ja maailmantaloudelle merkittävien maiden ihmisoikeusrikkomuksia katsotaan läpi sormien. Qatarin rahalla ostamia jalkapallon MM-kisoja varten rakennetaan stadioneja alkeellisimmatkin työntekijöiden oikeudet sivuuttaen. Palloilijat ympäri maailman laulavat kuorossa, ettei urheilua ja politiikkaa pidä sekoittaa.

Presidenttimme vierailevat toistuvasti Kiinassa. Kehuvat hyviä, yhä syveneviä suhteita. Arvioivat jopa ihmisoikeuksien kehittyvän myönteisesti. Itse en mene Kiinaan vuonna 1989 tapahtuneen Taivaallisen Rauhan Aukion verilöylyn takia. Tuhansia mieltään osoittaneita opiskelijoita tapettiin kylmäverisesti, jopa panssarivaunuilla yli ajaen. Vastaavia mielenosoituksia ei enää Kiinassa nähdä. Valtion joka paikkaan ulottuva väkivaltakoneisto tuhoaa protestit ja protestoijat jo alkuunsa.

Saudi-Arabiassa eletään keskiaikaa. Naisille saa tehdä mitä tahansa. Miespuoliset järjestelmän kriitikot, sikäli kun heitä ylipäänsä enää löytyy, tapetaan vaikka ulkomailla. Maan edustajien edessä ollaan silti kuin linkkuveitset, missä nämä rahasäkkeineen kulkevatkaan.

Pulmusia ei olla Euroopassakaan. Itä-Euroopan demokratiakehitys on ottanut takapakkia. Sikäli kuin se ehti joka maassa alkaakaan. Valtaa hamutaan populistisella vihan lietsonnalla. Lisämausteen tuo sosialismin vuosikymmenten yhteiskuntiin istuttama pohjaton korruptio. On maita, joissa keneenkään ei voi luottaa.

Omakohtaisen kokemuksen sain viime kesänä. Autoin kahta Ukrainassa lomaillutta nuorta miestä, jotka poliisit ottivat kiinni, pahoinpitelivät julmasti ja ryöstivät. Viikonlopun takia kielitaitoista apua ei saanut ulkoministeriöstä eikä lähetystöstä. Jouduin puhelimessa esiintymään venäjää puhuvalle poliisipomolle suurlähettiläänä. Tilanne oli äärimmäisen painostava, poikien henki saattoi olla puhelusta kiinni. Puhuin puhelun mökkitiellä selälläni maaten, jotten jännityksen takia joutuisi lähtemään kesken kaiken paskalle. Pojat pääsivät pois maasta hengissä, vaikkakin rahattomina ja pahoin piestyinä.

Lottovoittomme on mahdollisuus asua oikeusvaltiossa. Viranomaisemme, oikeuslaitos ja poliisi ovat lahjomattomia ja noudattavat lakeja. Kansakuntaa kuohuttavien rikosten yhteydessä toistuvasti esitetään, että lait estävät kansan oikeustajun mukaiset tuomiot. Sata vuotta sitten Tampereen valtauksen jälkeen antautuneita punaisia teurastettiin mielivaltaisesti tuhansittain. Tuomiot perustuivat voittaneen kansanosan oikeustajuun.

Propaganda on politiikan käyttövoima. Hitlerin kätyreineen toteuttaman miljoonien juutalaisen murhaamisen mahdollisti yli sukupolvien Euroopassa harjoitettu juutalaisvastainen propaganda. Nyt demonisoidaan henkensä kaupalla kotiseutunsa jättäneitä pakolaisia. Näiden seassa on toki vain leveämpää leipää etsiviä ja jopa joitakin rikollisia. Oikeusvaltiossa viranomaiset kykenevät erottamaan jyvät akanoista. Minkään puolueen vaalituloksen takia Suomen ei pidä liittyä ihmisoikeuksista piittaamattomien maiden synkkään joukkoon.