Ilman paitaa

On mukava esiintyä. Ainakin silloin, kun siihen on aihetta. Naapurimaan presidentti on tyylilajin edelläkävijä. On hyvä osoittaa kansalaisille, että yli kuusikymppinen valtiojohtaja on vielä timmissä kunnossa.

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto seurasi äskettäin lippua. Mies läimi ylävartalo paljaana toista miestä takapuoleen ruotsalaisessa homobaarissa. Vihreiden puheenjohtaja on kuulemma vaihtanut kuntosalilla läskit lihaksiksi. Pitäähän tämä näyttää.

Kesän aikana on ilman paitaa ollut moni muukin, vartalon muodosta riippumatta. Hiki on tullut silti. Suomalaiset ovat tottuneet kestämään kylmää, ei kuumuutta. Talot lämpöeristetään aina vain entistä paremmin. Kuumia kelejä varten ei ole juurikaan varauduttu.

Ennätyshelteellä 2010 äitimuorini yksiössä lämpötila nousi 40 asteeseen. Päiväauringosta nauttivaan asuntoon ei saanut mitenkään läpivetoa. Tappohelteen alkaessa kaikki ropelit ja jäähdyttimet loppuivat kaupoista alta aikayksikön. Pääsin Bauhausin jonotuslistalle, kun liikkeeseen tilattiin vielä kesän viimeiset viisi jäähdytintä. Äitini säilyi hengissä.

Näin ei ole välttämättä käynyt tänä kesänä kaikille vanhoille ja huonokuntoisille ihmisille. Suomalaisissa vanhusten asuntoloissa ei ole juurikaan varauduttu pitkiin hellejaksoihin. Puhumattakaan niistä lukemattomista pienistä asunnoista, joissa ikäihmiset omillaan asuvat.

Ilmaston lämpeneminen on tosiasia, josta Suomessa ei enää edes kinastella. Lämpeneminen vaikuttaa voimakkaimmin asuttamillemme leveysasteille. Eteläisemmissä maissa eläminen saattaa käydä kokonaan mahdottomaksi. Mekään emme kuivin jaloin selviä.

Väestön ikääntyminen on ajan hengen mukaisesti poliittisille päättäjille ensi sijassa taloudellinen ongelma. Vanhukset ovat mitään tuottamaton kuluerä ja kulut halutaan pitää mahdollisimman pienenä. Puheita riittää, tekoja on vähemmän.

Juha Sipilän (kesk) hallitus kyhää seuraavan vuoden budjettia kamreerimaisella otteella. Kuivuuden takia satonsa menettäneille viljelijöille löytynee lisärahaa, eikä tämä väärin ole. Muut menonlisäysesitykset todennäköisesti tuomitaan. Rohkenen silti tehdä yhden.

Seuraava kesä voi olla sateinen ja kylmä. Takuuvarmasti saamme kuitenkin jossain vaiheessa vielä juuri koettuakin kuumemman. Vanhusten hoitolaitoksiin on saatava rensselit, joilla huonelämpötilaa voidaan alentaa. Laitteita pitää järjestää myös sellaisille kotona asuville vanhuksille, jotka eivät itse niitä pysty hankkimaan. Kaikki me kuolemme. Toivottavasti emme kuitenkaan piittaamattomuuden takia kuumuuteen nääntymällä.