Järkeäkin löytyy

Viime kuukasina usko valtakunnan ylimpään päätöksentekijään eduskuntaan on ollut koetuksella. Yli sata kansanedustajaa allekirjoitti aloitteen Suomen työmarkkinoiden avaamiseksi koko maailmalle. Miljardeille ihmisille. Vaikka tietävät, että omassa maassa on puoli miljoonaa työtöntä ja kymmenille tuhansille nuorille työpaikka on liki tavoittamaton haave.

Keskustelu ulkomaisesta työvoimasta ja maahanmuutosta on herkkä taiteenlaji. Kotikutoiset äiti Teresat syleilevät koko maailmaa ja kieltävät jääräpäisesti ikävät tosiasiat. Kannatusta tulee sosiaalisen omantunnon omaavilta ihmisiltä, joiden oma into tai kyky ei riitä asioihin perehtymiseen. Keskustelun toisessa ääripäässä ratsastetaan ennakkoluuloilla ja peloilla. Tässäkin porukassa tietämättömyys antaa mielipiteisiin lisävarmuutta.

Ay-liikkeen ei ole myöskään helppo sanojaan asetella. Kieli pitää olla keskellä suuta, jotta ei aiheuta tahallisia tai tahattomia väärinymmärryksiä. Ammattiliitot ympäri maailman tuomitsevat rasismin ja työläisten asettamisen toisiaan vastaan. Samalla jokaisen liiton velvollisuus on puolustaa jäseniään. Työvoiman ylitarjonta tarkoittaa työttömyyttä ja palkkojen laskua, väitti joku mitä muuta hyvänsä.

Osa kansanedustajista raapaisi nimensä saatavuusharkinnan poistamista koskevaan rajat auki -nimilistaan nopealla pohdinnalla. Normaalisti lakiesitykset tulevat eduskuntaan hallituksen esityksinä virkamiesvalmistelun kautta ja kansanedustajilla on rutkasti enemmän aikaa perehtyä asiaan.

Jäniksen selässä emme ole silti nytkään. Työlupien saatavuusharkinnan poistamista koskeva ulkomaalaislain muutosesitys menee seuraavaksi eduskunnan hallintovaliokuntaan. Siellä se ei etene riemumarssia, vaikka lopputulosta emme tiedä.

Rakennusliiton jäsen kansanedustaja Matti Semi (vas) on eduskunnan hallintovaliokunnan jäsen. Matti kertoi vastustavansa esitystä valiokunnassa. Myös hallintovaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Juho Eerola (ps) on ilmoittanut suhtautuvansa esitykseen kielteisesti. Näin tehnee myös jokunen muukin valiokunnan jäsen.

Rakentajille olisi upea joululahja, joko tämän tai ensi joulun, jos eduskunta hylkäisi rajat auki lakiesityksen. Erityisesti pääkaupunkiseudun monikulttuurisilla työmailla vauhtia ja vaarallisia tilanteita on jo riittämiin. Lisämausteeksi ei tarvita kehitysmaiden työntekijöitä välittäviä rikollisia eikä hautaseppeleitä työmaiden porteille 90-luvun alun malliin.

Eduskunta voisi käyttää tämän asian käsittelyyn uhrattavan ajan vaikka keskikaljan kanssa läträämiseen. Lähikaupassa myytävän keppanan vahvuus on rakentajille aivan yksi hailee. Työmailla ei nykypäivänä juopotella.