Joululahja valtiolle

Vuosia sitten esitin rakennusalalle veronumeroa. EU:n itälaajenemisen jälkeen Suomeen tuli kymmeniä tuhansia ulkomaisia rakentajia, joista suuri osa työskenteli täysin pimeästi. Vuosikaudet. Vanhat valvontakeinot eivät enää toimineet. Tarvittiin uusi järjestelmäratkaisu.

Esitykselleni naurettiin. Tästä huolimatta painoimme päälle ja muutaman vuoden päästä Rakennusliiton, Rakennusteollisuuden ja verotuksesta vastuullisten virkamiesten yhteistyöllä luotiin maailman paras rakennusalan harmaan talouden torjuntajärjestelmä. Se tuottaa valtiolle miljardeja.

Edellä olevan kirjoitin siksi, että nyt esitän uutta järjestelmäratkaisua EU/ETA alueen ulkopuolelta tulevien työntekijöiden valvontaan. Toivottavasti tätä esitystäni pohditaan heti vakavasti. Se on hautunut päässäni jo pitkään, kun olen käynyt mutapainia harmaan talouden toimijoiden kanssa. Samalla lailla syntyi aikanaan idea veronumerosta.

EU:n ulkopuolelta tulee tuhatmäärin hyvin sekalaista seurakuntaa. Osaa riistävät sukulaiset ja maanmiehet. Osaa kansainväliset ihmiskauppiaat tai suomalaiset härskit työnantajat. Osa ei ole tulossa varsinaisiin töihin ollenkaan. Työpaikka ostetaan tai se kynäillään vain tarkoituksena saada pysyvä oleskelulupa Suomeen ja EU-alueelle.

Esitykseni uudeksi valvontakeinoksi on ulkomaalaislakiin kirjoitettava seuraava pykälä: ”EU/ETA alueen ulkopuolelta tuleville vailla pysyvää oleskelulupaa Suomessa oleville työntekijöille on palkka maksettava Suomen valtion ylläpitämälle tilille.” Tämä olisi jonkun viranomaisen ylläpitämä älytili, josta raha jakaantuisi automaattisesti eri osoitteisiin; työntekijälle, verottajalle, eläkeyhtiölle. Älytili on jo olemassa oleva keksintö ja jossain määrin käytössä.

Tilin perustaminen ja sen ylläpitäminen olisi vähäinen ponnistus verrattuna esimerkiksi rakennusalan veronumero- ja työmaailmoitusjärjestelmään. Kulut kuittautuisivat jo muutamassa viikossa lisääntyneinä verotuloina. Viranomaisten tarkastusresursseja olisi mahdollista keskittää tilin kautta maksettujen suoritusten reaaliaikaiseen valvontaan. Mm. eläkemaksuja kontrolloidaan nykyään eläke- ja verotietojen ristiin ajolla. Halvemmalla ja paremmin tuloksin kuin aikanaan työmaita ratsaamalla.

Esitykseni ei ole poliittinen. Kaikkihan me haluamme rajoittaa harmaata taloutta? Valvonnan parantamisella ei otettaisi kantaa seuraavien hallitusten päätöksiin työperäisestä maahanmuutosta. Kuitenkin jo nyt yleisesti tunnustettua työntekijöiden oleskelulupien myöntämisen hitautta voitaisiin merkittävästi nopeuttaa, kun monesti turhan ennakoivan valvonnan painopistettä siirrettäisiin tehokkaaseen reaaliaikaiseen valvontaan.

Jos joku vastuullinen poliitikko tai virkamies ottaa esityksestäni kopin, olen valmis tulemaan talkoisiin idean jatkojalostamiseksi. Olin mukana jo parikymmentä vuotta sitten työryhmässä, joka laati uutta lakia työntekijän oleskeluluvasta. Työnantajapuolelta löytyy varmasti myös kiinnostusta työlupiin liittyvän tarpeettoman ja ketään hyödyttämättömän byrokratian purkamiseksi. Eli kolmikanta käyntiin.

Rakennusalalla on paljon ongelmia, jotka liittyvät ulkomaiseen työvoimaan. Silti mieliä rauhoittaa tieto, ettei varsinaisilla työmailla pysty täysin pimeästi työskentelemään enää kukaan. Tieto konnien pelitilan pienenemisestä voisi rauhoittaa myös keskustelua EU:n ulkopuolisesta työperäisestä maahanmuutosta.