Karhunpalvelus

Hallitus haluaa nostaa työllisyystavoitettaan 75 prosenttiin. Se ei työministeri Lindströmin (sin) mukaan onnistu ilman puuttumista työehtosopimusten yleissitovuuteen. Nyt kinataan, saako pienen ravintolan tarjoilijalle antaa potkut, jos deodorantti pettää. Tämä ei ministerin Helsingin Sanomille antaman haastattelun mukaan vielä riitä mihinkään.

Ministeri Lindströmin kunniaksi on sanottava, että mies on tehnyt töitä paperitehtaalla. Lukuisat työelämän asiantuntijoina esiintyvät eivät ole työskennelleet päivääkään kapitalistille. Politikoineet vain koko ikänsä. Paperimiehenkään kokemus ei silti anna kristallipalloa tulevaisuuden. Ministerin avaukset tuntuvatkin muualta, todennäköisimmin Suomen Yrittäjiltä, kopioiduilta.

Yleisesti väitetään palkkojen alentamisen luovan työpaikkoja. Rakennusliitolla on asiasta kiistatonta vastanäyttöä. Pari vuotta sitten palkkoja alennettiin kiky-sopimuksella. Me emme niin tehneet. Sen sijaan sovimme Rakennusteollisuuden kanssa kuuden euron työkokeilusta. Rakennusalaa tuntemattomat, erityisesti nuoret, saisivat mahdollisuuden kokeilla alaa ilman riskiä työnantajalle sen enempää kuin työntekijällekään.

Itse uskoin kokeilijoita löytyvän satoja, huonoimmassakin tapauksessa kymmeniä. Alku olikin lupaava. Ympäri Suomea järjestettyihin tiedotustilaisuuksiin tuli paljon porukkaa eri rakentamisen toimialoja edustavista yrityksistä. Siihen se jäikin. Vuoden päästä kokeilu lopetettiin, kun yksikään yritys ei ollut ottanut ensimmäistäkään kokeilijaa töihin.

Työehtosopimusten vähimmäispalkkasuojan romuttaminen ei luo työpaikkoja Suomessa asuville. Se vain mahdollistaa ulkomaiselle työvoimalle täysin alimitoitetut palkat. Olen itse nähnyt Qatarissa, kuinka ammattimiehet rakentavat stadioneita eurolla tunti ja työhön tulijoita on jonoksi asti. Ruotsissa ei ole yleissitovuutta ja rajat ovat auki koko maailmalle. Viimeksi kaksi viikkoa sitten kuulin ruotsalaiselta Skanskan edustajalta, että Tukholmassa ulkomaalaisia painaa töitä 30 kruunulla, siis naftilla kolmella eurolla tunti.

Työllisyysaste, joka ylläpitää suomalaista hyvinvointivaltiota, voidaan laskea vain Suomessa asuvien työssä käynnin perusteella. Ulkomaiset reppumiehet eivät työllisyysastetta nosta. Huoltosuhde ei myöskään parane duunarien työperäisellä maahanmuutolla. Tulijat tuovat jossain vaiheessa mukanaan myös perheensä ja valtion rahanmenon kannalta tilanne kääntyy negatiiviseksi.

Suomessa on kymmeniä tuhansia yrittäjiä, joista valtaosa yksinyrittäjiä. Tienistit yrittäjillä ovat muutamasta tuhannesta muutamaan kymmeneen tuhanteen euroon vuodessa. Pääministeri Sipilän (kesk) tai liikenneministerin Bernerin (kesk) kaltaisia multimiljonäärejä ei yrittäjien porukasta montaa löydy.

Suomen Yrittäjät ja hallituksen oikeistoliberaalit kyhäävät yrittäjille karhunpalvelusta. Kuka voi toimia yrittäjänä, jos työn hinnalta viedään pois pohja? Rakennusliikkeille tarjotaan jatkuvasti ulkomaista työvoimaa kymmenellä eurolla tunti sivukuluineen. Ahneinkaan ei voi tilaisuuteen tarttua, koska se on laitonta. Pitääkö tällaisesta tehdä laillista?