Kenelle eläkkeet kertyvät?

Alkaa olla ajankohtainen kysymys. Itse kuulun kultapossukerhoon. Kun tulin Rakennusliittoon jo miltei vedenpaisumuksen jälkeen, aataminaikuinen, yli neljännesvuosisata sitten poistettu eläkesääntö myöntää minulle varhennetun vanhuuseläkkeen. Tämän takia en ole kevään liittokokouksessa ehdolla jatkamaan varapuheenjohtajana.

Suuri eläkeuudistus tehtiin turvaamaan eläkejärjestelmän rahoitus. Siis myös minun eläkkeeni maksu. Oma eläkkeeni tulee olemaan hyvä. Silti se on kolikoita taskunpohjalla verrattuna todella suuriin ökyeläkkeisiin. Kymmeniin tai satoihin tuhansiin euroihin kuukaudessa. Suomessa kun ei ole minkäänlaista eläkekattoa.

Yhteisistä rahoista maksetaan eläkkeet Portugalissa veroja paossa oleville vuorineuvoksille. Ja mikäli ökyeläkkeeseen oikeutettu nyykähtää puolisoaan aikaisemmin, niin kuin miehille monesti tuppaa käymään, puoliso nauttii tähtitieteellistä leskeneläkettä niin pitkään kuin kuola suusta valuu. Perikunnan iloksi.

Viikonloppuna olimme Rakennusliiton luottamusmiesristeilyllä. Illan aikana kävin lukuisan määrän keskusteluita eläkkeelle siirtymisestä. Jotkut viisikymppiset raskasta työtä tekevät rakentajat kertoivat olevansa jo melkoisen romuna. Silti töitä pitäisi painaa tuulessa ja tuiskussa liki parikymmentä vuotta.

Rakennusliitto kävi kampanjan elävänä eläkkeelle. Pyrimme kertomaan päättäjille, että raskasta ruumiillista työtä ei voi tehdä yhtä pitkään kuin kevyttä ja siistiä sisätyötä. Hyvillä geeneillä varustettuja poikkeuksia toki löytyy ja heitä usein julkisuudessa hehkutetaan. Keskivertoihmiselle nykyinen eläkeikä on viritetty aivan liian korkeaksi.

Tilannetta pahentaa varhaiseläkejärjestelmien poistaminen. Vanha yksilöllinen varhaiseläke antoi 55-vuotiaalle mahdollisuuden lopettaa työuransa arvokkaasti, vaikka terveys ei ollut vielä lopullisesti mennyt. Järjestelmä romutettiin eikä uutta ole suunnitteilla.

Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Oma käsitykseni poliittisesta oikeudenmukaisuudesta, vasemmistolaisuudesta, perustuu hyvin yksinkertaiseen, ehkä lapselliseenkin ajatukseen. Ei voi olla tyytyväinen, vaikka itsellä menee hyvin, jos toisilla menee huonosti. Oma eläkkeeni on turvattu. Tuhansilla Rakennusliiton jäsenillä eläkekertymä tulee olemaan vaatimaton ja eläkeikä on työn rasittavuuteen nähden kestämättömän korkea. Tälle on pakko tehdä jotain.