Kesää odotellessa

Rakennusalalla on alkamassa massiivinen, ehkä pitkäkin lakkotaistelu. Ensimmäistä kertaa yli kolmeen vuosikymmeneen. Historian siipien havinaa.

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on ollut aikaisemminkin. Neuvottelijoilla on kuitenkin ollut tahtoa ja taitoa välttää lopullinen yhteentörmäys. Puolin ja toisin esityksiä on viilailtu ja lopulta saavutettu kompromissi, joka on ollut osapuolten hyväksyttävissä.

Nyt tämä ei ole ollut mahdollista. Työnantajapuolen kokeneilta neuvottelijoilta on otettu pallit pois. He ovat joutuneet postipoikina tuomaan Elinkeinoelämän Keskusliiton terveiset. Minkäänlaista neuvotteluvaraa ei ole ollut.

Syytä historialliseen työmarkkinakierrokseen ei ole vaikea löytää. Se on viime vuosien kaikkien sähläyksten äiti, Juha Sipilän (kesk) hallituksen politiikka. Vanhaan kaskenpolttajan tyyliin rakenteita poltetaan tuhkaksi ja raunioihin istutetaan uusliberalistisia nauriita. Ryöstöviljelyn kiima on vallannut myös rakennustyönantajat.

Suomen rakennusalan työmarkkinajärjestöjen yhteistyö on ollut ihailun kohteena Eurooppaa myöten. Harmaan talouden torjunnassa olemme edelläkävijöitä koko maailmassa. Työn tekemisen muotoja on virtaviivaistettu ja työehtosopimukset on kehitetty äärimmäisen yksinkertaisiksi, helpoiksi kaikkien käyttää ja ymmärtää.

Nyt yhteistyötä ollaan vetämässä vessanpöntöstä alas. Hallituksen esimerkkiä seuraten yritysjohtajat aikovat panna Rakennusliiton polvilleen tai jopa vetää oven läpi saranapuolelta. Työntää kurkusta alas sopimuksen, jota yksikään Rakennusliiton edustaja ei ole missään vaiheessa ollut tekemässä.

Tämä ei tietenkään onnistu. Rakennusliittomme on tällä hetkellä maailman vahvin rakennusalan ammattijärjestö. Resurssimme ovat riittävät tämän ja tulevien vuosien tappeluihin. Missään vaiheessa emme tule antamaan periksi, emme tänä emmekä ensi vuonna. Asialliseen sopimiseen olemme toki valmiita niin kuin aina ennenkin.

Liiton jäsenet ovat olleet tässä kamppailussa hienosti mukana. Ylityökieltoon ja paikallisiin tirskuihin on osallistuttu kiitettävästi. Siitä suuri kiitos kaikille jo tässä vaiheessa.

Ilmeistä on, että nyt julistetut lakot aikanaan alkavat ja lakkoja joudutaan julistamaan vielä lisää. Yhdenkään jäsenen ei voi edellyttää olevan nykypäivänä lakossa pelkän hernesopan voimin, vaan lakossa olijoille pitää maksaa asiallinen lakkoavustus. Tämän takia teemme nyt ja jatkossa rajattuja lakkoja, jotta avustuksen maksaminen reaaliajassa on teknisesti mahdollista.

Jos tilanne jatkuu nykyisen kaltaisena, huhtikuun jälkipuoliskolla ilmoitamme uusista lakoista. Rakennustuotteen lisäksi kamppailuun päässevät osallistumaan ainakin putkimiehet, vedeneristäjät ja infra-alan työntekijät. Päätökset tekee liiton hallitus.