Kuolinkorinaa

Perussuomalaisista loikanneet Siniset ovat totisen paikan edessä. Viittä ministerinpaikkaa hallussaan pitävä puolue sai viimeisimmässä gallupissa 1,3 %:n kannatuksen. Virhemarginaali huomioiden kannatus voi olla nolla. Puolueen nykyisistä kansanedustajista ei mahdollisesti yksikään uudista valtakirjaansa kevään 2019 eduskuntavaaleissa.

Sekä vasemmalla että oikealla olevien puolueiden on vaikea tehdä eroa toisiinsa. Päinvastoin. Jopa äärivasemmisto ja äärioikeisto ovat joissakin asioissa löytäneet toisensa suomalaisen palkansaajan vahingoksi. Miltei vain ministereistä koostuvalle puolueelle, jolle iltapäivälehdet ja sosiaalisen median trolliarmeijat lyövät petturin leimaa, poliittinen markkinarako on olematon.
Yritettävä silti on, kun muutakaan ei voi. Ei riitä enää murusten heittely, kuten särkiä pullalla ongittaessa. On ammuttava täyslaidallisia, vaikka hutejakin tulisi. Ja myös tulee.

Sinisten puheenjohtaja kulttuuriministeri Sampo Terho esittää ansiosidonnaisen työttömyysturvan maksamista kaikille. Siis myös muille kuin työttömyyskassoihin kuuluville. Lisäämättä kuluja työnantajille ja palkansaajille. Tasapuolisuuden nimissä, vaikka kaikilla on jo nyt yhtäläinen mahdollisuus liittyä työttömyyskassoihin. Vaatimattomalla kustannuksella hyötyyn nähden.

Idea kaikille saman suuruisesta työttömyysturvasta on jo lukemattomia kertoja esitetty. Sillä tavoitellaan nykyisen kassajärjestelmän lopettamista ja työttömyysvakuutuksen siirtämistä Kelalle. Terhon avauksessa uutta on vain semantiikka, peräkkäin asetetuille sanoille annettu uusi merkitys.
Ilman pajatsoon lyötävää lisärahaa Kelan maksama ansiosidonnainen työttömyysturva olisi muutamalla eurolla viritetty työmarkkinatuki, jos sitäkään. Valtio rahoittaa kassoihin kuulumattomien koko työttömyysturvan ja ansiosidonnaista saavilta suurin piirtein tätä vastaavan osuuden. Lisäraha pitäisi kaivaa muualta, ja sitä ei sovinnolla kukaan maksaisi.

Ansiosidonnainen työttömyysturva takaa, että työvoima pysyy markkinoilla, vaikka töitä ei tilapäisesti ole tarjolla tai niitä ei voi esimerkiksi talvisäiden takia tehdä. Työnantajat ovat olleet valmiita rahoittamaan ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Tämä on meikäläinen kulttuuri. Muussa tapauksessa työsuhteiden irtisanomisia pitäisi merkittävästi vaikeuttaa ja lomautukset kieltää kokonaan.

Sampo Terho saa esitykselleen tukea kaikkein oikeistolaisimmin ajattelevilta, jotka ovat aina halunneet romuttaa ansiosidonnaisen työttömyysturvajärjestelmän ja heikentää sen myötä ammattiliittoja. Näillä oikeistolaisilla ay-vihamielisillä on kuitenkin jo puolueet. Heitä on erityisesti Kokoomuksessa, Keskustassa, RKP:ssä ja Vihreissä. Talikoijille löytyy tunkioita, uusia ei tarvita.

Mutta sen Terho avauksellaan varmistanee, että entistä harvempi palkansaaja tai ammatilliseen järjestäytymiseen myötämielisesti suhtautuva äänestää sinisiä. Jos työttömyysturvan aktiivimallin jälkeen jollakin vielä tällainen hallusinaatio on päässä pyörinyt.