Kuollut lehmä

Sitä on ikävä maksaa. Kansanperinteeseen sanonta syntyi aikana, jolloin kukaan ei edes kuvitellut maksavansa naapurin elävää lehmää. Suomen maataloudelle välttämättömien tukiaisten maksajiahan olemme nykyään me kaikki veronmaksajat. Kantturoilla on roolinsa myös valtakunnan politiikassa.

Kekkoslandian aikaan maataloudessa oli tarkoituksellinen ylituotanto. Perusteena varautuminen kriisiaikoihin. Ylituotannon rahoittivat luonnollisesti veronmaksajat. Tämän lisäksi Suomessa oli megalomaaninen määrä maatalousvirkamiehiä. Yhteenlaskettu pääluku vastasi keskikokoisen kaupungin asukasmäärää.

Pääosin keskustapuolueeseen kuuluneilla maatalousvirkamiehillä oli leipätyön ohella suuri rooli puolueen kamppaillessa vallasta. Samanlainen symbioosi kuin vasemmistopuolueilla ja ammattiyhdistysliikkeellä. Asia, joka virallisesti kiellettiin ja kielletään, mutta jonka kaikki politiikkaa seuraavat tietävät.

Maanviljelijöiden määrä Suomessa on EU-jäsenyyden myötä romahtanut. Tälle murenevalle pohjalle ei mikään puolue voi tulevaisuuttaan rakentaa. Virkamiehillä ja viljelijöillä on lisäksi entistä vähemmän aikaa alkiolaisen ilosanoman jakamiseen. Tilakoot ovat kasvaneet ja EU:n pikkutarkasta raportointiruletista selviämisessä on jo täysi työ.

Maakuntahallinnosta veronmaksajille kuoriutuu ruokittavaksi uusi, pohjattomalla ruokahalulla varustettu keskustalainen käenpoika. Sääntelyn purkamisen keskeiseksi tavoitteekseen julistanut hallitus rakentaa ennen näkemättömän byrokratian. Messuhallillisen turhia maakuntahallinnon politrukkeja ja virkamiehiä.

Ja lehmä tulee jälleen vastaan. Kaikkien lehmäkauppojen äiti. Kuin kevätkiimassa Kokoomus haluaa yksityistää terveydenhuollon. Ohjata veronmaksajien rahat yksityisten terveyspalveluyritysten veroparatiiseihin. Puolue luopui asiantuntijoiden esittämästä viidestä sote-alueesta ja kurittaa nyt kansaa 18 turhalla maakunnalla.

Maakuntahallintojen poliittiset voimasuhteet tiedetään jo ennen vaaleja ja tältä pohjalta valitaan virkamiehet. Poliittista valtaa käyttävät valitsevat vain omiaan. Perustus- ja työlaeilla pyyhitään takapuolta. Ratkaisevaa on vain puoluesidonnaisuus. Poliittisen ammattiyhdistysliikkeen toimia pitkään seuranneella ei asiasta ole illuusioita.

Hätä maakuntahallinnon toteuttamisessa on ymmärrettävä. Rakenne on saatava betonoitua ja virkamiehet valittua ennen kevään 2019 eduskuntavaaleja. Seuraavaan hallitusohjelmaan tekele tuskin mahtuisi. Hallituksen äänettömät yhtiömiehet Siniset katoavat poliittiselta kartalta. Uusilla hallituspuolueilla voi olla jopa periaatteita.

Elina Lepomäki (kok) nosti asiasta viime viikolla kissan pöydälle. Kissaa silitellään, eikä koko aikaa myötäkarvaan. Saa nähdä, seuraako pöydälle noususta muuta kuin pölyiset tassunjäljet.