Kuusi pitkää viikkoa

Kesti vuonna -86 rakennusalan työsulku. Reippaasti saman kesti paperiteollisuuden työsulku kymmenisen vuotta sitten. Nyt olemme taas menossa työnantajien julistamaan työsulkuun. Täytyy varautua siihen, että se kestää pitkään. Vanha sanonta on, että lakko on helppo aloittaa, mutta vaikea lopettaa. Sama pätee työsulkuun.

Helsingin Sanomat ylisti tänään pääkirjoituksessaan työnantajien solidaarisuutta. He ovat pystyneet pitämään palkkalinjansa. Lehden mukaan viimeisenä ankkurina on ollut valtakunnansovittelija Minna Helle, joka on varmistanut, ettei yksikään ala ole saanut työnantajien hyväksymää korotustasoa enemmän.

Palkansaajapuolen solidaarisuutta Suomen suurin mielipidevaikuttaja sen sijaan avoimesti epäili. Duunarit kuulemma salaa toivovat, että Rakennusliitto ei saa neuvotteluissaan muita enemmän. Mihinköhän tutkivaan journalismiin tämäkin arvio perustuu?

Selvää on, että Suomessa emme kamppaile nyt rahasta, vaan työnantajien tavoitteet ovat pitkälti poliittisia. Haukat ovat nokkineet kyyhkyset. Tavoitteena ei ole yhteistyö, vaan työtä tekevien alistaminen. Lopuillaan oleva työmarkkinakierros osoittaa tämän selvästi.

Mutta ei ole vielä ilta, vaikka hämärtää. Näin tapasi entinen työkaverini sanoa. Joillakin yritysedustajilla on halu nujertaa Rakennusliitto, nyt ja pysyvästi. Tämä ei tietenkään onnistu. Liitto on pystynyt valvomaan rakennuksilta leipäänsä hankkivien etuja liki sata vuotta eikä kaadu tähänkään rähinään. Kahden vuoden päästä neuvottelemme jälleen uusista parannuksista työntekijöiden työehtoihin.

Kierros on kuitenkin vietävä ensin loppuun. Sopiminen ei ole ollut missään vaiheessa Rakennusliitosta kiinni. Ero työnantajien palkankorotustarjouksen ja liiton pyynnön välillä on ollut niin pieni, että normaalioloissa se olisi toki ollut sovittavissa ilman dramatiikkaa.

Pöydässä on edelleen työnantajapuolen vaatimukset heikennyksistä, mm. 24 kikytuntia talkoilla. Selvää on, että nämä vaatimukset poistuvat, ennen kuin sopimukseen päästään. Rakennusliitto ei hyväksy yhtään heikennystä jäsentensä työehtoihin muutoin kuin hävityn työtaistelun jälkeen. Ja tässä leikissä voi monelle työnantajayritykselle käydä vanhan sanonnan mukaan. Ennen kurki kuolee kuin suo sulaa.