Maapallo onkin litteä

Näin väittävät nykyään monet. Pyöreäksi se on tiedetty jo satoja vuosia ja palloa kiertää lukematon määrä satelliitteja. Trumpin jälkeisessä maailmassa mikä tahansa ikiaikainen itsestäänselvyys voidaan silti asettaa kyseenalaiseksi ja tukijoukkoja löytyy.

Työehtosopimuksia on tehty maailmalla parisataa vuotta. Kymmeniä tuhansia, enemmänkin. Niillä kaikilla on sovittu sellaisesta työntekijöiden vähimmäisturvasta, jota työntekijän ja työnantajan keskinäisellä sopimuksella ei voi alittaa. Muutenhan työehtosopimukset olisivat vain suosituksia tai hurskaita toiveita.

Trumpin tavoin ahkerasti twiittaileva Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi (kok) kertoi lauantaina Helsingin Sanomissa, että asiat on ymmärretty päin mäntyä. Työntekijöiden todellinen onni onkin mahdollisuus todeta työnantajan kanssa työehtosopimuksesta, että aprillia. Sopia työehtosopimuksen vähimmäisehtoja heikommin.

Esitys luonnollisesti tyrmättiin ja SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoi sen mahdollistavan kahden euron tuntipalkat. Romakkaniemen vastareaktio oli kuin rapakon takaa. Kritisoijat ”pelottelevat, vääristelevät ehdotusta ja kyseenalaistavat esittäjän motiiveja.” Kahden euron tuntipalkat tulisivat silti mahdolliseksi. Tämän vahvistavat vaikka Romakkaniemen joomieheksi ryhtyneen Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäisen (kesk) organisaation asiantuntijat.

Eivät suomalaiset voisi kahdella eurolla töitä tehdä, ainakaan vielä pitkään aikaan. Halukkaista halpatyön tekijöistä ei silti tulisi pulaa. Sadat miljoonat työntekijät maailmalla painavat töitä niska limassa alle kahden euron tunti. Itsekin olen tavannut näitä lukemattoman määrän.

Qatarin miljardilahjuksilla ostettuihin jalkapallon MM-kisoihin rakentavat aasialaiset reppumiehet stadioneja eurolla tunti. Kymmen tuntia päivässä, kuusi päivää viikossa, ilman ainoatakaan lomapäivää kahteen vuoteen. Sotsin olympiastadionin remontoijien tuntipalkka oli sen hetkisellä ruplan kurssilla 1,14 euroa. Luvattu tulospalkkio kusetettiin eikä sitä ollut aikomustakaan maksaa.

Lähempääkin löytyy. Pietarissa suomalainen pääurakoitsija rakensi korkeatasoisia kerrostaloasuntoja. Aliurakoitsijan kaikki kulut sisältävä laskutushinta ammattimiehestä oli 3,50 euroa tunnilta. Näille hinnoille eivät pärjää suomalaiset työntekijät eivätkä yrittäjät.

Kokoomus etunenässä porvarileiri haluaa avata Suomen työmarkkinat kehitysmaiden työntekijöille. Viime vuonna kahden suuren suomalaisen rakennuskonsernin työmailla kävi töissä 15 000 ulkomailta lähetettyä työntekijää. Tuskin moni sai palkkaansa täysin työehtosopimusten mukaisesti, mutta tätä voitiin ainakin vaatia. Toivottavasti myös huhtikuun vaalien jälkeen.