Maaseutu tyhjäksi

Tätä tarkoittaa selkokielellä ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Mykkäsen (kok) työttömyysturvan aktiivimallin perustelu. ”On kysyttävä, miten pitkään kukin meistä voi vaatia yhteiskunnalta normaalitasoista työttömyysetuutta olematta valmis muuttamaan paikkakunnalle, jossa työhön on mahdollista päästä”.

Maaseutu autioituu. Se ei ole Mykkäsen tai kenenkään muunkaan poliitikon vika. Näin tapahtuu kaikkialla maailmassa. Jokin aika sitten juttelin intialaisen ay-toverin kanssa. Tämä kertoi Intian puolentoista miljardin ihmisen pakkautuneen maan yhteen kolmasosaan. Loppu maasta on entistä tyhjempi.

Suomen virallinen politiikka on ollut pitää koko maa asuttuna. Aiemmin ei tästä politiikasta ole ministeritasolla julkisesti luovuttu. Vaikka jokainen toki näkee, mitä käytännössä tapahtuu. Monen kunnan palveluyrityksistä on sammutettu valot ja suuri osa asukkaista kelkkailee kesät talvet.

Avokätinen maataloustuki on ollut meikäläinen ratkaisu pitää syrjäseutuja pystyssä. Muuta elinkeinoa on usealle paikkakunnalle turha edes kuvitella. Pää tulee tässäkin vetävän käteen. Pelkkien viljelijäperheiden varaan ei palveluja voi rakentaa.

Hallitus on luvannut tarkastella, toimiiko työttömyysturvan aktiivimalli. Hyväuskoinen vaalikarja, me äänestäjät, helposti kuvittelemme, että jo etukäteen epäonnistumaan tuomitun lain jälkeen palataan vanhaan. Mykkäsen ulostulon jälkeen näen tilanteen toisin.

Työttömyysturvan alenema 4,65 % ei ole vielä niin suuri, että ihmisille tulisi pakko myydä asunto hinnalla millä hyvänsä ja muuttaa taajamien ylihinnoitelluille asuntomarkkinoille. Odottelemaan vuokrafirmojen mahdollisia työtarjouksia. Jos työttömyysturvan taso romutetaan perusteellisesti tai maksamisedellytykset käytännössä lopetetaan syrjäseudulla asuvilta, muuttohaluja löytyy. Pakon edessä koiraskin poikii.

Nykyhallitukselta joutuvat työtä tekevät ihmiset odottamaan mitä hyvänsä. Keskeisinä turbomoottoreina poliittisessa päätöksenteossa häärivät markkinaliberalistit, joiden empatiakyky näyttää rajoittuvan omaan itseensä ja lähiomaisiin.

Maataloustukijärjestelmän pitää antaa kovaa työtä tekeville viljelijöille asiallinen korvaus. Tämän lisäksi tarvitaan kuitenkin myös työttömyysturvajärjestelmä, joka turvaa taajamien ulkopuolella asuvien työtä tekevien ihmisten toimeentulon työttömyysjaksojen aikana. Vaikka työttömyys kestäisi pidempään kuin 65 päivää.

Jos maaseutua aletaan tyhjentää ministeri Mykkäsen opein, se tarkoittaa usealle rakentajaperheelle vaikeita aikoja. Asunnon arvo on vain se, minkä joku on siitä valmis maksamaan. Syrjäseudun omakotitalon hinnalla ei saa yksiötä Helsingistä. Kaikkeen yhteiskunnalliseen kehitykseen emme voi vaikuttaa. Puusilmäisellä ideologisella politiikalla ei pidä kuitenkaan asioita tarkoituksellisesti pahentaa.