Maltillista tulokehitystä

Tapahtui maailman 500 rikkaimman henkilön kohdalla. Heidän omaisuutensa kasvoi viime vuonna 1000 miljardilla dollarilla. Luvussa on niin paljon nollia, että sitä on turha numerona kirjoittaa. Prosentteina vuosittainen tulonlisäys oli 23 %.

Kuusi suomalaista nousi maailman rikkaimpien miljardöörien listalle. Maaotteluhenkisessä kansanluonteessa tämä herättänee ylpeyttä. Ja lisää kansallissankareita saadaan, kun sote-uudistus alkaa ohjata yhteiskunnan miljardeja yksityisille terveyspalveluyhtiöille. Sankarin viittaa soviteltaneen jollekin sotea valmistelleelle politrukillekin. Amerikkalainen unelma toteutuu näin suomalaisittain, kun neuvottelija hyppää vastapuolen leipiin.

Sananlaskun mukaan pakko on vain köyhän kuolema. Vakuutusyhtiön mies totesi aikanaan, että vastoin yleistä luuloa tiede ei ole aukottomasti kyennyt osoittamaan kaikkien kuolevan. Silti myös rikkaiden oletetaan joutuvan turpeen alle.

Elävien raharuhtinaiden huolia hälvensivät takavuosien tuponeuvottelijat. Vakautta ja ennustettavuutta luotiin poistamalla varallisuusvero. Kaikkein varakkaimmille annettiin satojen miljoonien veroetu. Pankkitileillä lepäävää rahaa, olisi sitä kuinka paljon hyvänsä, ei verokarhun käpälä enää kouri.

Mutta viimeisen henkäyksen jälkeen valtio rynnii osille. Vie siivun vaivalla kerättyjä rahoja ja käyttää niitä ties mihin, työttömiin, sairaisiin, syrjäytyneisiin, jopa pakolaisiin.

Kuin takavuosien tv-sarjassa Rin Tin Tin ratsuväki laukkaa apuun. Asialla on ruotsinkielistä rahaa ja ruotsinkielisten vuosisataisia etuoikeuksia ansiokkaasti puolustavan puolueen RKP:n nouseva kyky. Nuori politrukki käynnisti kansalaisaloitteen perintöveron poistamiseksi. Vaadittavat 50 000 allekirjoitusta on jo kasassa ja asia siirtyy eduskunnan käsiteltäväksi.

Tavallisia tossunkuluttajia, puhuivatpa nämä sitten suomea tai ruotsia, asia ei paljoa hetkauta. Suomalaisten perinnöt ovat yleensä pieniä eikä niistä tarvitse maksaa veroa lainkaan. Isommistakin perinnöistä vero on maltillinen, jos perijänä on lähisukulainen.

Satojen miljoonien ja miljardien perinnöistä vero on sen sijaan luonnollisesti iso. Nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä tämä nähdään ongelmana. Vallassa on historian ehkä oikeistolaisinta politiikkaa harjoittava hallitus. Äänettöminä yhtiömiehinä häärivät siniset, joille kaikki käy. Lisäksi monella rivikansanedustajalla on sisäsyntyinen halu miellyttää rikkaita. Ökyrikkaiden tilaustyö-aloite voi saada tuulta siipien alle.

Ruotsin kuninkaat antoivat vasalleilleen täyden verovapauden. Erioikeus on historian saatossa lipsahtanut pois. Sukupolvien yli kerääntyvästä varallisuudesta pääsee rahvaskin osille, vaikkakin pienessä määrin. Nähtäväksi jää poistuuko varallisuusveron ohella myös rikkaiden perintövero. Viimeinenkin mahdollisuus omaisuuksien edes vähäiseen tasoittamiseen yhteiskunnallisella tulonjaolla. Verotuloihin syntyvä aukon maksumiehiksi joutuisi luonnollisesti sama porukka kuin aina ennenkin, palkansaajat.