Mielenkiintoinen avaus

Harry Harkimon irtiotto Kokoomuksesta on virittänyt keskustelua. Toiminnan mies katsoi, että puolueen päätöksenteko on liian harvojen korvien välissä. Harkimon mukaan Suomen päätöksentekijät mahtuvat yhteen tilataksiin.

Poliittisesti aktiivisia suomalaisia on vain muutama promille kansasta. Edustuksellisen demokratian nimissä he käyttävät yhteiskunnan ylintä valtaa. Varsinaiset päätöksentekijät ovat joka puolueessa vielä harvemmassa. Tämän tietää jokainen politiikkaa seuraava.

Olen itse urputtanut asiasta vuosikymmeniä. Ammattiyhdistysliikkeen poliittisimpina aikoina tuntui, että päätöksentekijät eivät tarvinneet edes tilataksia. Tavallisen taksinkin kuskin viereisen etupenkin olisi voinut jättää tyhjäksi.

Päätöksenteko kabineteissa ei ole ainoa ongelma. Vielä enemmän ärsyttää vallan taikapiiriläisille kehittyvä ylimielisyys. Ulkopuolisia kohtaan ei viitsitä noudattaa työlainsäädännön tasa-arvoisen kohtelun ja syrjinnän kiellon periaatteita, ei edes hyvän kotikasvatuksen saaneen ihmisen peruskohteliasuutta.

Miksi näin? Siksi, että lain rikkomisesta ei mitään seuraan. Näinhän totesi aikanaan eräs kansanedustaja, joka ei tehnyt lain edellyttämää vaalirahailmoitusta. Poliittiset puolueet toimivat kuin lääkärit, virkaveljien virheitä ei tuomita. Vai muistaako kukaan yhtään tapausta, jossa esimeriksi virkanimitys olisi kumottu sen puhtaan poliittisuuden takia.

Takavuosina väittelin usein Rakennusliiton silloisten politrukkien kanssa edustuksellisen demokratia ongelmista. Minua vaadittiin esittämään parempi vaihtoehto, kun kerran arvostelin. En pystynyt sitä tekemään. Enkä pysty vieläkään. Se ei silti tarkoita, etteikö todetuista ongelmista saisi ja pitäisi keskustella.

Harkimo on kiistelty persoona ja keskustelut kääntyvät usein miehen henkilökohtaisiin motiiveihin ja markkinaliberalistisiin tavoitteisiin. Tärkeän asian hän nosti silti esille. En usko, että tilanne paranee nettikansanäänestyksillä, ne vain synnyttäisivät uusia demokratiaongelmia. Mutta yksi parannusehdotus löytyy minultakin.

Poliittiset puolueet ja niiden mandaateilla toimivat ihmiset voisivat kaikki ryhtyä noudattamaan lakeja, joita ovat olleet säätämässä. Jo näin pienellä teolla saataisiin rutkasti lisää uskottavuutta ja luottamusta poliittista päätöksentekoa kohtaan. Varsinkin kun ollaan syöksymässä rahankylvön mustaan aukkoon, maakuntauudistukseen, josta minä ja muu vaalikarja tietää vain seuraavan maakuntahallinnon todennäköiset poliittiset voimasuhteet.