Moninkertaiset palkat

Uhkaavat Hanhikiven voimalaitostyömaata. Näin varoitti Rosatomin investoinneista vastaava johtaja Helsingin Sanomien kolumnin mukaan. ”Suomen ammattiliitot vaativat moninkertaistamaan siihen osallistuvien työntekijöiden palkat.”

Voi pitää paikkansa. Olin itsekin jokunen vuosi sitten Pietarissa Rosatomin seminaarissa kertomassa, että Suomessa pitää kaikille maksaa yleissitovien työehtosopimusten mukaiset palkat. Vaikutelmaksi jäi, että ei tätä ihan tosissaan otettu.

Rosatom rakentaa ydinvoimaloita ympäri maailmaa. Ammattitaitoisia rakentajia on yhtiön alihankkijoiden listoilla tuhatmäärin. Palkoista en osaa mitään varmaa sanoa, mutta useammalla venäläisellä työmaalla vierailleena uskoisin tuntipalkkojen sijoittuvan yhden ja viiden euron välimaastoon. Ammattitaidosta riippuen.

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista. Alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolinkorahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.

Ilman työlupien tarveharkintaa Hanhikiven voimalaitostyömaan yli kymmenen tuhatta rakennusalan työpaikkaa luisuvat väistämättä entisen Neuvostoliiton alueelta tuleville työntekijöille. Tätä ei voisi estää enää kukaan. Uusinta Olkiluoto kolmosesta. Suuret odotukset, kotimaisille rakentajille luu käteen. Työn perässä kulkevia reppumiehiä en syytä. Työttömiä on näiden kotimaissa miljoonia, tilaisuuteen tartutaan.

Jos ydinmiilun rakentavat muut kuin suomalaiset, pelko palkkojen moninkertaistumisesta poistuu. Kehitysmaiden työntekijöitä välittävät yritykset toimivat järjestäytyneen rikollisuuden tavoin, monesti osa sitä ovatkin. Jo nyt meillä on oikeussalissa saakka tapauksia, joissa työnantaja on kerännyt maksamastaan palkasta osan takaisin ja laskuttanut yhdestä petipaikasta monen miehen huoneessa enemmän kuin keskustan yksiöstä.

Jokainen maailman rakennustyömailla näkemäni kehitysmaasta tuleva työntekijä on joutunut antamaan ennen reissua työnantajallensa takuumaksun. Yleisesti yhden vuoden palkkaa vastaavan summan. Panttina ovat kotimaassa perheenjäsenet ja sukulaiset. Velka tekee työstä pakkotyön kaltaista ja tekijästä nöyrän. Olen tavannut satoja tällaisia velkavankeja, todennäköisesti enemmän, kuin rajojen avaamista vaativat poliitikot.

Ulkomaisen työvoiman tarveharkinnan pysyvä poistaminen synnyttäisi rakennusalalle kehitysmaiden työvoimaa Suomeen välittävän bisneksen. Lyhyessä ajassa EU:n ulkopuolisia työntekijöitä olisi jo entisten lisäksi tuhansittain, eikä näiden palkkoja pystyisi valvomaan kukaan. Eivät viranomaiset, ei Rakennusliitto.

Tekisimme aikahypyn vuosikymmeniä taaksepäin. Ansiokas työ rakennusalan harmaan talouden poistamiseksi vetäistäisiin alas vessanpöntöstä yhdellä huuhtelulla. Mutta ehkä tämä onkin Suomen poliittisen johdon tarkoitus. Luonnollinen jatke heinäkuun alusta vapautettaville pimeille asiakkaita huijaaville takseille. Ruotsin malliin tämäkin.