Munat

Ovat olleet kesän aikana kovasti julkisuudessa. Viimeksi hollantilaisten kanaloiden myrkkymunat, joita ei viranomaisten mukaan Suomeen ole tuotu.

Munat, vaikkeivat toki kananmunat, ovat liikutelleet ihmisten ja kansakuntien kohtaloita. Homeroksen mukaan jo Troijan valtakunta tuhoutui, kun prinssi Paris ei pystynyt pitämään näppejään erossa kauniista Kreikan Helenasta.

Ison kirjan seikkailusankari kuningas Daavid teki kauheuksia viettiensä johdattelemana. Samoin Englannin kuninkaalle Edwardille lystinpito kahdesti eronneen Wallis Simpsonin kanssa oli tärkeämpää kuin maailman mahtavimman imperiumin johtaminen. Hän luovutti kruunun änkyttävälle pikkuveljelleen Yrjölle.

Suomalaisten miespolitiikkojen julkisuudessa pyörivät naisasiat ovat aiheuttaneet vahinkoa vain heille itselleen. Vauriot ovat olleet vähäisiä ja ohimeneviä. Aikanaan Johannes Virolainen (kesk) tippui eduskunnasta yhdeksi kaudeksi. Ja tämä oli jo silloin kova juttu.

Inhimilliseen toimintaan vaikuttavat voimakkaimmin ahneus, vallanhimo ja sukupuolivietti. Viimeisin on harmittomin, kun se toteutuu täysi-ikäisten ihmisten kesken. Aisan yli loikkimisesta voi toki joku kärsiä, mutta parisuhteiden ongelmat ovat monenlaisia ja niistä on ulkopuolisten mahdoton sanoa yhtään mitään.

Inhimilliset heikkoudet eivät tee poliitikkoa huonoksi. Kammottavampia ovat ulospäin hyveelliset, jotka omassa erinomaisuudessaan ovat teflonmaisen kylmiä päätöstensä ihmisille aiheuttamista seurauksista.

Hallituksen turbomisterit romuttavat mahdollisimman paljon suomalaisia rakenteita ennen palaamistaan rahakasojensa päälle. Uusliberalistisen politiikan tahdottomina takuumiehinä ovat perussuomalaisista loikanneet uuvatit. Ennen poliittiseen historiaan haihtumistaan he lyövät hyväksymisleiman pöhköimpiinkin esityksiin. Viimeksi VR:n pilkkomiseen ja myymiseen ulkomaisille sijoittajille.

Uuvahtaneesta ay-liikkeestä löytyy jotakin ytyä. Veturimiehet eivät pane sovinnolla päätä pölkylle ministeri Anne Bernerin (kesk) teloituskirveen alle. Muutama tuhat junakuskia ei silti hallitukselle mitään mahda.

Rakentajille hallitus syötti myrkkyä vapauttamalla työvoiman tuonnin EU:n ulkopuolelta. Samaa tavaraa lienee vielä varastossa. Uuvattien keskittyessä epätoivoiseen eloonjäämistaisteluun, viimeisinkin tuki työtä tekeville on kadonnut hallituksesta, jos sitä siellä on koskaan ollutkaan.

Suomessa asuvien rakentajien työnteon edellytysten romuttamista ei hallituksen silti kannata ennen kuolonkorinaansa yrittää. Jos näin tapahtuu, me näytämme. Emme toki omia muniamme, kuten Ruotsin entinen kokoomuslainen valtiovaraniministeri Anders Borg. Vaan närhen munat.