Ohraiset ajat

Ovat edessä rakentajilla ja muilla duunareilla. Elinkeinoelämän suuri, avoimesti julkilausuttu linja, on näivettää palkat. Tasolle, jolla Suomessa ei voi elää. Yritysten pikku muurahaisten suunnitellaan pysyvän hengissä valtion kansalaispalkka -tyyppisellä työssä käyntiä tukevalla avustuksella.

Roima palkanalennus ei luonnollisesti nykytilanteessa onnistu. Harva siihen sovinnolla suostuu. Siksi onkin välttämätöntä lisätä merkittävästi työvoiman tarjontaa. Avata nyt ja heti Suomen työmarkkinat kehitysmaiden satojen miljoonien työttömien armeijoille.Ideaa ovat jo esittäneet työnantajat ja oikeistopoliitikot. Lisäksi joukko muitakin kansanedustajia, joilla on luojan armolahjana siunaantunut kyky olla aina oikeassa. Nyt palkansaajien viimeistä puolustuslinjaa lähti murtamaan toimihenkilökeskusjärjestö STTK.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola (sd) asetti toki reunaehdon, että viranomaisten valvontaresursseja pitää samanaikaisesti parantaa. Ryhdikästä puhetta. Ulkomaalaistarkastajien määrää tultaneen lisäämään kolmella, kaksi etelään ja yksi pohjoiseen.

STTK oli heikoin lenkki myös kiky-sopimusta vastustettaessa. Kun keskusjärjestö lupasi, että palkkoja voidaan alentaa, vaikea oli enää muidenkaan rintamalinjoja pitää. Kikyn työajan pidennyksestä jäi ulos Rakennusliitto ja pari muuta liittoa. Loput marssivat peräkanaa kuin köyhän talon porsaat ja kuittasivat heikennykset.

Nyt Elinkeinoelämän Keskusliitto vaatii yhden lomaviikon poistamista. Luonnollinen jatkumo kiky-sopimuksessa aloitetulle työajan pidennykselle. Mielenkiintoista on nähdä, mistä keskusjärjestöstä tai liitosta löytyy ensimmäinen periksi antava ay-johtaja, joka saa kunnian profiloitua elinkeinoelämän ja Helsingin Sanomien ylistämäksi vastuunkantajaksi.

Rakennusliitolle muiden liittojen työehtojen heikennykset tietävät kovia aikoja, koska me emme heikennyksiä hyväksy. Torjuminen onnistuu vain voimalla. Olimme juuri lähellä totaalista hävitystaistelua, työnantajien julistamaa koko maan kattavaa työsulkua. Siinä olisi mennyt paitsi rahat, myös monen terveys tai jopa henki.
Suomen suurin rakennusliike YIT ohjeisti, että heti sulun alettua työmailta pitää poistaa luottamusmiesten ja Rakennusliiton kursseille osallistuneiden lisäksi työsuojeluvaltuutetut. Koulutetut henkilöt, joiden tehtävä on valvoa työmaiden tapaturmariskejä ja tarvittaessa keskeyttää vaarallinen työ.

Työnantajat puhuvat tavoitteesta nolla tapaturmaa. Tämä on varmasti totta. Tapaturmat nostavat yhtiöiden vakuutusmaksuja ja liiallisina saattavat jopa estää tilausten saannin. Mutta onko yritysten toiminnan taustalla myös aitoa empatiaa tapaturman uhria ja tämän läheisten tuskaa ja kärsimystä kohtaan? Uskokoon ken vielä jaksaa.