Olemmeko lampaita

Vai pässejä. Sekä että, jos emme äänestä ensi huhtikuun eduskuntavaaleissa. Annamme sovinnolla uuden Sipilä 2 tai Orpo 1 hallituksen jatkaa kovennetuin myrkyin Juha Sipilän (kesk) hallituksen politiikkaa. Rikkaiden ja työnantajien paapomista ja työntekijöiden ja köyhien rankaisemista.

Kauppalehdestä sai viikonloppuna lukea elinkeinoelämän edusmiesten näkemyksiä tulevasta. Irtisanomissuojan heikentäminen on välttämätöntä, mutta se on kuulemma vain hyttysen surinaa verrattuna tuleviin toimenpiteisiin. Tulossa on EU:n ulkopuolisen työvoiman maahantulon vapauttaminen, työehtosopimusten yleissitovuusjärjestelmän purkaminen ja remontti työttömyysturvaan.

Vapaasti suomennettuna rakentajille tämä tarkoittaisi paluuta tilanteeseen 2004, kun EU:n itälaajenemisen jälkeen työmaille rynnisti kymmeniä tuhansia ulkomaisia halpatyöntekijöitä. Sillä poikkeuksella, että tuolloin vitosen tuntipalkat olivat laittomia. Yleissitovuuden poistamisen myötä ne muuttuisivat laillisiksi niin kuin Ruotsissa.

Työttömyysturva pitää luonnollisesti romuttaa, koska alle työttömyyspäivärahan olevat palkat eivät saisi Suomessa asuvia liikkeelle. Osa pakettia on herrojen mukaan myös poliittisten työtaistelujen kieltäminen. Kilpailijamaissa kapitalisteilla kun on oikeus turvautua valtion väkivaltakoneistoon niskuroivien työläisten saamiseksi ruotuun.

Edustuksellisessa demokratiassa meillä kaikilla on vain yksi ääni. Niin Nalle Wahlroosilla kuin vuokrafirman kirjoilla työskentelevällä rakennusmiehellä. Totuus kuitenkin on, että toiset ovat demokraattisempia kuin toiset. Pylvästalo pullistelee rikkaiden etujen ajajista. Varallisuuteen ei koskaan kajota, valtion taloutta paikataan vähäosaisten roposista säästämällä.

Rikkaat omistavat tiedotusvälineet ja toimittajat noudattava vuosisataista perinnettä. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Joka päivä saamme lukea ammattiyhdistysliikkeen olevan työntekijöiden ja työttömien pahin vihollinen. Kun tämä kaistapäinen väite toistuu riittävän monta kertaa, keskustelupalstojen trolliarmeijoiden toimiessa joomiehinä, se porautuu ihmisten kalloon totuutena. Näin vaaleja voitetaan.

Isossa kirjassa Luuk. 8:16-18 todetaan: ”Jolla on, sille annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hän luulee itsellään olevan.” Tämä on uskovaisiksi esittäytyvien Suomen hallitsijoiden pääideologia. Asiasta on tuskin enää epäselvyyttä.

Pienipalkkaiset, pienituloiset eläkeläiset ja erityisesti työelämästä pois jo pudonneet ovat laiskoja äänestäjiä. Toimeentulovaikeudet passivoivat ja usko mahdollisuuteen vaikuttaa hiipuu. Monesti tämä on myös totta. Vaaleja voitetaan tyhjillä lupauksilla, jotka katoavat kuin kusi lumeen jo pantaessa vaalihuoneistojen ovia säppiin.

Nyt on kuitenkin näytön paikka ja ennusmerkit ovat hyvät. Siniset ostoministerit katoavat ja Sipilän hallituksen todellinen luonto ei mitenkään voi unohtua ennen huhtikuuta. Pannaan häkää pönttöön ja tehdään itsellemme tulevaisuus, jonka ansaitsemme.