Onko tämä totta

Vai viinien huumaa. Näin laulettiin 60-luvun iskelmässä. Kappale tuli mieleen, kun viikonloppuna luin vihreiden uusimmasta esityksestä. EU:n lintudirektiivi kuulemma edellyttää Suomen metsien hakkuiden keskeyttämistä lintujen pesimäkaudeksi, touko-lokakuuksi. Riittääkö tämäkään. Ainakin minun pihamaallani harakat aloittavat risusavottansa jo maaliskuussa. Onko esitys voitu tehdä selvin päin?

Vihreitä ei yleensä kiinnosta ihmiset. Eivät nytkään tuhannet työpaikkansa menettävät duunarit tai konkurssin tekevät koneyrittäjät. Mutta onko esitys edes ekologisesti kovin viisas? Metsäkapitalistit pitäisivät miljardi-investointinsa käynnissä niin pitkään kuin pystyisivät, vaikka kotimainen puu jätettäisiin lahoamaan metsiin. Ulkomailta alkaisi tolkuton puuralli. Ulkomaisen puukuution hiilijalanjälki lienee ainakin lumikengän kokoinen kotimaiseen verrattuna.

En suinkaan halveksi vihreitä arvoja. Kunnioitan ihmisiä, jotka elävät ihanteidensa mukaisesti ja uskovat sillä pelastavansa maapallomme. Vihreät poliitikot ovat toinen juttu. Samanlaisia valtaa ja omia etuja tavoittelevia ihmisiä niin kuin me kaikki muutkin. Ympäristöön liittyvät avaukset ovat monesti puhdasta taktikointia, jossa maksumiehen rooliin pääsisivät muut kuin vihreiden peruskannattajakunta. Siis likimain poikkeuksetta tavalliset työssä käyvät miehet ja naiset.

Ei hiprakassa vaan ilmeisesti masentuneessa krapulassa lienee sävelletty Perussuomalaisten vaaliteemat. Ne ovat kuin synkkää mörköoopperaa. Jokaisen ongelmapuun oksalla istuu turvapaikanhakija. Aurinko paistaa vasta sitten, kun nämä oksat on karsittu. Ilman hakkuurajoituksia. Pyöritetäänkö samaa tahkoa myös sen jälkeen, kun viimeinenkin kielteisen päätöksen saanut turvapaikanhakija on karkotettu? Joutuvatko politiikan kohteeksi muut maassa asuvat ulkomaalaistaustaiset? Tai jopa kantasuomalaiset, kuten romanit ja juutalaiset, kuten innokkaimmat puolueen nuorisoedustajat vaativat. Muu puolueen sanoma on hakusessa. Sipilän (kesk) hallitukseen köyhiä kyykyttämään koko porukka marssi aikanaan yhtenä miehenä ja naisena.

Sipilä ja Orpo (kok) ovat ilmoittaneet valmiutensa jatkaa politiikkaansa (hyvinvointivaltion alasajoa?) seuraavassakin hallituksessa. Kuin lapsi jouluna Keskusta laskee viikkoja, päiviä ja tunteja. Ennättääkö se saada läpi maakuntamallin? Maakuntauudistuksen menettäminen tässä vaiheessa olisi Keskustalle sama, kuin tavalliselle kadulla liukastelijalle hukata loton päävoiton sisältävä kuponki.

Kesät talvet kelkkaileville kuihtuvien kirkonkylien asukkaille ollaan lähidemokratian nimissä luomassa turha, raskas ja äärettömän kallis uusi hallinto. Kirsikkoina kakun päällä keikkuvat suurimmille puolueille, erityisesti Keskustalle, läänitettävät sadat poliittiset suojatyöpaikat. Ei tämä hallinto vaikuttaisi maaseudun tyhjentymiseen. Ministeri Bernerin (kesk) taksiuudistus teki vanhusten ja vammaisten Kela-kyydeistä selviämistaistelua. Sitkeimpien tervaskantojen selkärangan taittaa yksityistettävät vanhus- ja terveyspalvelut. Sattumat katoavat sopasta ja vaipat entisestään kostuvat. Pääomasijoittajat eivät ole hyväntekijöitä, he edellyttävät rahoilleen tuottoa.

Kokoomuksen tavoite muuttaa julkiset terveyspalvelut yksityisten yritysten rahasammoksi jäi toteutumatta tällä hallituskaudella. Kyse on kuitenkin vain viivästyksestä. Politiikasta terveysfirmojen palkkalistoille siirtyneet puolueen nuoret kyvyt jatkavat vaikuttamistaan. Kokoomuksen tavoitelistalta seuraavan hallituksen ohjelmaan löytyvät myös ulkomaisen työvoiman tuonnin täydellinen vapauttaminen ja työehtosopimusten yleissitovuuden poisto. Siis Suomessa asuvien duunarien vaihtaminen halvempiin ulkomaisiin reppumiehiin. Tavoitteen läpimenoon voi jokainen meistä vaikuttaa ensi huhtikuussa äänestyskopissa. Äänestää puolesta tai vastaan. Äänestämättä jättäminen ei ole vaihtoehto.