Parjaava ay-setä

Näin nimitteli Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto meikäläistä viikonlopun some-keskustelussa. Ei siinä mitään, näinhän varmaan onkin. Mutta väite vanhojen ay-setien organisoidusta parjauskampanjasta kansanedustaja Anna Kontulaa (vas) kohtaan tämän sukupuolen takia menee jo nettikiusaamisen puolelle.

Vielä paremmaksi pisti ex-kansanedustaja ”saako täällä puhua rakkaudesta” –Mikael Jungner (sd). Mies kehui kutsuneensa SDP:tä Suomen suurimmaksi rasistiorganisaatioksi, kun puolue vaati siirtymäaikaa itä-eurooppalaiselle työvoimalle. Työnantajien lapsellisen propagandakoukun mies oli niellyt sellaisenaan. EU:n itälaajenemisen synnyttämä pimeän vuokratyön tsunami johtui ay-liikkeestä. Ilman siirtymäaikaa kaikki olisi mennyt toisin.

Sain viime viikolla eläkkeelle jääneeltä ay-toimitsijalta valokuvan työnhakuilmoituksesta Ukrainasta. Rakennusmiehiä haettiin, työaika 10 tuntia, palkka 3,20 euroa päivä. Jos joku tätäkin epäilee ja pitää pelotteluna, voin lähettää saamani valokuvan.

Ukrainassa on 45 miljoonaa asukasta. Viisi miljoonaa enemmän kuin Puolassa. Puolalaiset rakentajat ovat riittäneet koko Eurooppaan. He rakensivat pääosin myös Olkiluodon kolmannen reaktorin, joka aikanaan käynnistyy, jos käynnistyy.

Ukraina ei ole EU:n jäsen ja ukrainalaisten on mentävä sinne, minne pääsevät. Euroopassa vapaasti vain Ruotsiin, kohta ehkä myös Suomeen. Eivät kaikki tietenkään Suomeen tule. Suhteellisen läheinen etäisyys ja käsittämätön elintasoero kuitenkin varmistavat, että halukkaita riittää. Näin väitän.

Asiantuntemukseni ja puheeni on kiistetty erityisesti Vasemmistoliiton kansanedustajan ja puolueelta palkkaa saavien taholta. En voi esittää tutkimuksia puheideni tueksi. Totta. Tulevaisuutta voi kuitenkin yleensä tutkia vasta sitten, kun se on menneisyyttä.

En ole dosentti enkä kirjoittanut yhtään kirjaa. Rakennusalan reppumiehiä olen tavannut tuhansittain kaikissa maanosissa Australiaa lukuun ottamatta. Liikkuvaa työvoimaa käsittelevissä kokouksissa ja tapaamisisissa olen ollut lukemattomissa eri puolilla maailmaa. Omakohtaisesta kokemuksesta oli hyötyä, kun kynäilin esityksen veronumerosta. Tiesin, että missään ei ole toimivaa järjestelmää harmaan talouden torjumiseksi. Mitään ei voinut kopioida. Järjestelmä piti luoda itse suomalaiseen lainsäädäntöön, kulttuuriin ja poliittisiin realiteetteihin. Nyt olemme kehityksen kärjessä.

Joka maassa on oma työn tekemisen kulttuuri sekä lainsäädäntö. Yhden maan kehitys ei välttämättä toteudu toisessa. Toki näinkin voi tapahtua, mutta siitä ei ole pienintäkään varmuutta.

Vastoin Anna Kontulan väitettä en koe itseäni uhriksi. On yhdentekevää, voinko jatkossa äänestää Vasemmistoliittoa. Olen tehnyt niin jo koko elämäni. Jonkun vuoden päästä olen eläkkeellä ja vaikka raaputtelen pallejani palmupuun alla, jos parempaa tekemistä en keksi. Minulla ei ole mitään hätää. Todellisia uhreja ovat nuoret rakentajat, joiden tulevaisuuden ja toimeentulon poliitikkojen egonnostatus vaarantaa.