Pekka Lipposen seikkailuja

Luettiin pikkupoikana. Rinssieversti, Rantasalmen sulttaani, sähelsi maailman ihmeellisissä paikoissa. Outojen kummajaisten seassa. Ennen keihäsmatkoja Ruotsia ja Neuvostoliittoa eksoottisemmat ulkomaat olivat työläisperheen lapsille yhtä kaukaisia kuin kuu.

Pekka Lipposen seikkailut palautuivat mieleen, kun luin viikonlopun lehdistä sopeutumiseläkeläisen Suvi Lindenin (kok) kohelluksesta Ugandassa. Lindenin tarina ei vain ole mitään viihdettä, vaan synkkää todellisuutta. Suomalainen nuorehko mies kuoli epäselvissä olosuhteissa, ehkä murhattiin.

Iltapäivälehdet trolliarmeijoineen ovat hehkuttaneet pitkin talvea entisten kansanedustajien, nykyisten sopeutumiseläkeläisten tienestejä. Nostattaneet herravihaa, joka syö eduskunnan arvovaltaa. Tervaaminen jatkuu niin kauan, kuin pylvästalon asukit sen sallivat. Keinot parjaamisen lopettamiseen ovat kaikkien tiedossa.

Kyse on kuitenkin pikkurahoista. Mahdollinen sammon ryöstö on vasta edessäpäin. Yle kertoi aamun uutisissa, että lokakuun maakuntavaaleja säätelevä lainsäädäntö valmistunee kesäkuun alussa. Vaalit eivät ole olennainen asia. Jo nyt tiedetään melkoisella tarkkuudella puolueiden maakuntavaltuustojen paikkaluku.

Tehtävä maakuntavaltuustossa on aikaa vievä ja eduiltaan kansanedustajan tehtävää heikompi. Valtuustoissa tullee istumaan muiden ohella suuri määrä nykyisiä ja tulevia sopeutumiseläkeläisiä.

Harvalukuisesta politrukkien joukosta valittavat valtuutetut pääsevät päättämään miljardeista euroista veronmaksajien rahoja. Suuri riski on, että joidenkin kohdalla toteutuu vanha sanonta. Lähinnä pussinsuuta on oma suu.

Eräät kokoomuksen kansanedustajat ovat jo osoittaneet taitoa ja kansalaiskuntoa. Moninkertaistaneet tulonsa loikkaamalla jatkossa yhteiskunnalle terveyspalveluja tuottavien yritysten leipiin. Kukapa voisi paremmin ajaa yritysten etua uuden lainsäädännön tullessa voimaan, kuin itse lain laatija.

Suomi elvistelee vähäisellä korruptiolla. Maailmanmitassa näin toki onkin. Ylinopeussakkoa ei voi kuitata poliisille annettavalla setelillä ja sairaalaan pääsee hoitoon, ainakin tuntien jonotuksen jälkeen, lahjomatta henkilökuntaa. Meiltäkin löytyy silti esimerkkejä, joissa omat ja yhteiskunnan edut on jopa oikeuden päätöksellä todettu koplatun yhteen. Hämärän peittoon jääneitä tapauksia on moninkertainen määrä.

Maakuntauudistuksen lainsäädäntö on levällään. Pitäisin kuitenkin kaikkein tärkeimpinä sellaisia pykäliä, joilla tehokkaasti estetään poliittisesti valittuja edustajia suosimasta joitakin yrityksiä toisten kustannuksella. Koko maakuntauudistus on turha ja herättää paljon epäilyjä sen tarkoitusperistä. Synkimpien ennustusten ei pidä antaa käydä toteen.