Pyllistys kaikilla herkuilla

Isoäitini oli paljasjalkaisia Karjalan tyttöjä. Naapurin rouvan kanssa riidellessä joskus sanat loppuivat. Silloin käärittiin hameesta helmat ja näytettiin takapuoli. Kaikilla herkuilla.

Käytännössä saman tempun suomalaisille duunareille teki joukko eri puolueiden kansanedustajia. He esittävät ulkomaisen työvoiman tuonnin täydellistä vapauttamista. Myös Euroopan unionin ulkopuolelta. Arvatenkin Juha Sipilän (kesk) hallitus kiittää.

Parlamentaarikoilla on varmasti ollut erilaisia lähtökohtia yhteisesiintymiselleen. Porvaripuolueita ei ole koskaan kiinnostanut työtä tekevien kohtalo. Valitettavasti ei edes vihreitä, jotka moottoritien alle jäävän sittisontiaisen takia voivat kyllä panna hyrskyn myrskyn. Kotoperäinen duunari lajina joutaa sen sijaan kuolla sukupuuttoon.

Vasemmistopuolueille duunarit eivät ole merkityksettömiä. Jo siitäkin syystä, että poliittista ryhmätoimintaa harjoittavat ammattiliitot, ei siis Rakennusliitto, ovat näiden puolueiden merkittävimpiä rahoittajia. Esitykselle löytyneekin muu peruste.

Vasemmistopuolueiden edustajat ilmeisesti kumartavat Suomessa oleville pakolaisille. Jos tarveharkinta kehitysmaiden työntekijöiden työluvista poistuu, lähtöpassit saaneille pakolaisille voidaan puljata työpaikkoja ja jokunen saa jäädä Suomeen. Tarkoitus on ehkä jalo, mutta viiden pennin suutarit aiheuttavat markan vahingon.

Olen vuosikymmenten varrella käynyt lukemattomilla työmailla Suomessa ja ulkomailla. Alkuvuodesta kävin tarkastamassa Qatarin jalkapallostadionin työmaata. Qatarissa asuu 300 000 alkuperäisasukasta ja yli kaksi miljoonaa enemmän tai vähemmän orjatyön kaltaisissa olosuhteissa olevaa siirtotyöläistä.

Kehitysmaista lähetetyt työntekijät, siis joka ainoa, joutuu maksamaan ensimmäisen vuoden palkkansa työvoiman välittäjälle. Tämä on käytäntö kaikkialla, ei yksin Qatarissa. Myös Suomen surullisen kuuluisat kiinalaiset kivimiehet olivat aikanaan samassa pakkoraossa. Homma paljastui, kun ahne työnantaja ei maksanut sovittua palkkaa ja miehet eivät kyenneet vapauttamaan rahanlainaajien panttina olleita perheitään.

Puheet työntekijöiden oikeuksien varmistamisesta viranomaisvalvontaa tehostamalla ovat tietoista sumutusta. Suomen rakennuksilla on maailman paras kontrollijärjestelmä. Viranomaiset eivät silti pysty valvomaan maksettuja palkkoja, ei edes EU-alueelta tulevien kohdalla. Kehitysmaista lähetettävät työntekijät ovat alusta loppuun välittäjiensä armoilla. Viimeistään kotimaassa kerätään pois alkuperäisen sopimuksen yli maksetut palkat.

Uusi halpatyövoiman aalto nostaisi Suomen jo hälyttävällä tasolla olevan rasismin ennen näkemättömiin sfääreihin. Rakennusala syöksyy jossain vaiheessa taas taantumaan ja työllisyys heikkenee. Silloin roihuun ei tarvitse montaa tikkua raapia. Näyttääkin siltä, että tarveharkinnan poistamista esittävät kansanedustajat ovat ryhtyneet keskeisiksi Laura Huhtasaaren (ps) vaalivankkureiden vetureiksi.