Röyhkeyden aika

Elinkeinoelämän Keskusliiton puheenjohtaja Veli-Matti Mattila kertoi vuoden alussa työnantajien näkemyksen paikallisesta sopimisesta. ”Jos työnantajan sopimustarjoukset eivät miellytä, työntekijä voi vaihtaa yritystä”.

Voiko todella? Toisin kuin toimitusjohtajille, tavallisille duunareille uuden työpaikan saanti voi olla totinen paikka. Ainakin jos asuu hieman syrjemmällä. Lisäksi valtio muistaa työpaikkansa jättävää kolmen kuukauden karenssilla työttömyysturvaan.

Jos paikallinen sopiminen vapautetaan työnantajien ja erityisesti Suomen Yrittäjien haluamalla tavalla, suomalaisen työtä tekevän tulevaisuus on ohrainen. Kymmenien prosenttien palkkojen alennus ja jatkuva kilpailu työpaikoista ulkomailta puskevan halpatyövoiman kanssa.

Maailma muuttuu keljuksi ja röyhkeys saa lisää valtaa. Kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia miljoonia itselleen haalineiden ihmisten moraalia ja jättiomistuksia ei kyseenalaisteta. Heidät valitaan poliittiseen johtoon.

Rikkaat ovat rikastuneet pitämällä huolta omista asioistaan. Uskooko joku, että heitä todella kiinnostaa köyhä kansa? Kun seuraa Suomen politiikkaa jokaisen itselleen rehellisen on pakko myöntää, että leikkaukset kohdistuvat poikkeuksetta niihin, joilla leikattavaa vähiten on.

Työnantajien tavoitteleman paikallisen sopimisen esteenä on työehtosopimusten yleissitovuus. Se ei Suomesta poistu ilman tappelua, jossa kaadutaan, jos kaadutaan, saappaat jalassa. Yleissitovuus on turvannut puoli vuosisataa suomalaisten työssä käynnin edellytykset, mahdollisuuden tulla palkalla toimeen. Ei tätä anneta sovinnolla pois.

Suomen tulevaisuutta eivät ratkaise ahneista valtaansa takertuneista ay-johtajista tarinoita sepittelevät lehdet. Eikä hallituksen sylikoira YLE, vaikka se tekisi ”nyhjää tyhjästä” -menetelmällä minkä tahansa määrän skandaaliohjelmia ammattiliitoista.

Suomessa on yli kaksi miljoonaa liittoihin kuuluvaa palkansaajaa. Eivät he luovu toimeentulostaan vain sen takia, että poliittisessa vallassa olevat tai poliitikkoja käskyttävät miljonäärit näin vaativat. Yleissitovuus ei ole yhtä tärkeä kaikille. Taistelu yleissitovuudesta ei kuitenkaan jättäisi ketään sen ulkopuolelle.