Sammakot lentelevät

Poliitikkojen suista. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on tehnyt moukkamaisuudesta suoranaisen hyveen. Sanoa saa mitä hyvänsä ja sosiaalinen media levittää potaskan tehokkaammin kuin lannanlevitin lehmänpaskan.

Kotimaisesta kesän möläytyksestä vastasi pääministeri Juha Sipilä (kesk), joka lupasi keskustan puoluekokouksessa viedä hallituksen uudistukset läpi bolsevistisella rauhallisuudella. Ilmaisussa ei ole mitään huvittavaa, ei edes insinöörin sanomana.

Leninin bolsevikit toteuttivat naapurimaassa sellaisen lihamyllyn, että historia hakee vertaistaan. Kirjailija Aleksandr Solzhenitsyn arvioi, että kommunistihallinto mielivaltaisesti tappoi ja vangitsi leireille 60 miljoonaa ihmistä. Ottakaa kesälukemiseksi Vankileirien saaristo. Minä luin kaksi osaa, kolmatta en enää pystynyt.

Jokunen vuosi sitten eduskunnan lehtereillä kuvattiin natsitervehdys. Idioottimainen temppu tuomittiin. Silti usea poliitikko suoltaa avauksia kuin kansallissosialistien puolueohjelmasta. Yhteiskuntaa muokataan vahvoja varten, heikot saavat tippua rattailta.

Hallituksen jo haudatuksi luultua aktiivimalli kakkosta runnotaan läpi ja asialla on luonnollisesti työministeri Jari Lindström (sin). Mies kuului puolueeseen, jonka perustajat julistivat olevansa köyhän kansan asialla. Nyt ovat köyhät ja kipeät unohtuneet. Persuista loikanneet Siniset ovat ennen puoluekartalta katoamistaan alentuneet sellaisiksi suuren rahan juoksupojiksi, että oikein pahaa tekee.

Hallituksen työvoimapolitiikka on kopioitu Englannin edesmenneeltä pääministeriltä Margaret Thatcherilta. Syyllistetään työpaikkansa menettäneet ihmiset ja sävelletään lainsäädäntö, jolla yhä suurempi joukko työttömiä väistämättä putoaa työttömyysturvalta taloudelliseen ahdinkoon.

Aktiivimalli ykkönen on jo osoittanut, että vain murto-osa työttömistä voi selvitä hallituksen edellyttämästä työssäkäyntivelvoitteesta. Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole ja leikkaus työttömyysturvaan on käytännössä väistämätön.

Aktiivimalli kakkonen kohtelee ihmisiä pöyristyttävän eriarvoisesti. Pakolliset työhakemukset ja raportoinnit eivät ole mikään ongelma sellaisille, joilla on riittävä koulutus ja kokemus paperien pyörittämisestä. Itse pystyisin tekemään sata pellehakemusta päivässä ja laatimaan niistä raportin. Siihen koulii neljä vuosikymmentä juristin hommia.

Kymmenet tuhannet ihmiset ovat kirjallisen byrokratian kanssa vaikeuksissa tai eivät siitä mitenkään selviä. Mikäli tämä järjettömyys tulee todella Suomen lainsäädännöksi, Rakennusliitto auttaa jäseniään hakemusten teossa. Tavoite on, että yksikään liiton jäsen ei saa turhaa karenssia työntekijöille vihamielisen aktiivimalli kakkosen takia.