Sanelua

Elinkeinoelämän Keskusliitto EK muutti säätöjään ja poisti itseltään mahdollisuuden tehdä tulopoliittisia kokonaisratkaisuja. Ei tässä mitään. Tupot olivatkin viimeisinä aikoina taktisia rintamanoikaisuja, joihin työnantajat ostettiin mukaan. Kauppahintana oli mm. varallisuusverosta luopuminen. Tällaista esitystä ei ole tohtinut tehdä edes Yhdysvaltain presidentti Donald Trump rikkaita suosivalla verouudistuksellaan.

EK luopui sopimisesta. Se ryhtyi sanelemaan ja katsoo oikeudekseen yksipuolisesti määrätä, mitä työmarkkinoilla saa tehdä. EK on asettanut ylärajan palkankorotuksille. Tämä on johtanut ensimmäisiin työtaisteluihin ja ne tuskin jäävät viimeisiksi. Poliittinen myötätuuli on voimaannuttanut työnantajien uskoa itseensä, ehkä jopa liikaakin.

Ammattiyhdistysliikettä puolestaan piestään kuin vierasta sikaa. Rahamiesten omistamat lehdet ja televisiokanavat kannattelevat ykkösjulkkiksenaan kansanedustaja Harry Harkimoa (kok). Miehen toistuvat hyökkäykset ay-liikettä kohtaan lähentelevät jo vihapuhetta. Suomea sitovat kansainväliset sopimukset takaavat työntekijöille oikeuden perustaa ammattiyhdistyksiä. Tämä toiminta estetään vain diktatuureissa.

Ammattiliitot ovat toki jarru monille uudistuksille. Satavuotiaalle Suomelle omistetussa blogissa Harkimo esittää minimipalkkojen poistamista. Johtaisiko tämä Kokoomuksen puoluekokoustavoite parempaan Suomeen?

Minimipalkkojen poistaminen on kovan takana. Palkkojen näivettäminen sen sijaan näyttää onnistuvan ilman vaikeuksia. Matala yleiskorotus ja palkkaliukumat hyydyttävä yrityskohtainen erä tuottaa tarpeeksi monta kertaa toistettuna saman työnantajien ja poliittisen oikeiston tavoitteleman lopputuloksen.

Olin pari viikkoa sitten rakennus- ja puuliittojen maailmanjärjestön BWI:n kongressissa Etelä-Afrikassa Durbanissa. Kaunis maa, hyvä ilmasto, hyvää ruokaa, ystävällisiä ihmisiä. Kadulla ei voi vain kulkea. Lukuisat kokousedustajat ryöstettiin muutaman kongressipäivän aikana. Maassa on liian epätasainen tulonjako, köyhät ovat liian köyhiä. Ei kai tällainen yhteiskunta ole tavoittelemisen arvoinen.

Suomen tuhansia heikko-osaisia nöyryytetään jo nyt leipäjonoissa. Vielä omillaan toimeen tulevilta ei pidä poistaa kaikkia pelimerkkejä. Miljonääreiltä ja miljardööreiltä voi ehkä jäädä jokunen lantti saamatta. Ihminen ei kuitenkaan määräänsä enempää rahaa tarvitse. Kenenkään käärinliinassa ei ole taskuja.

Hyvää joulua kaikille, myös kanssani eri mieltä oleville.