Sekasotkua

Sitä on työttömyysturva. Ennen, voisi jopa sanoa vanhaan hyvään aikaan, asia oli toisin. Harva rakentaja selviää työuransa läpi ilman ajoittaista työttömyyttä. Entisaikaan päivärahahakemukseen merkittiin työpäivät ja työttömyyspäivät. Rahaa tuli reaaliajassa niiltä päiviltä, jolloin ei oltu töissä.

Vuosi vuodelta homma on vaikeutunut. Yli ihmisen käsityskyvyn päästiin sovitellulla päivärahalla. Vain ammattitaitoisilla etuuskäsittelijöillä, siis työttömyyskassojen työntekijöillä, on kyky kertoa työttömälle työttömyyspäivärahan suuruus. Maksupäivästä hekin esittävät valistuneen arvion. Lappuruletissa voi olla yllättäviä hankaluuksia.

Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä.

Nykyinen malli pitää räjäyttää. Rakentajille ja muille kokoaikatyötä tekeville työttömyysturvasta voi tehdä selkeän. Vain työttömyyspäiviltä maksettaisiin korvaus ymmärrettävän laskukaavan mukaan ja näin yksittäisten työpäivien määrä ei vaikuttaisi maksuaikatauluun. Tämä houkuttaisi poimimaan marjatkin maasta, tekemään jokaisen työn, joka saatavissa on. Työhaluja rakentajilla ainakin löytyy.

Pätkätyöläisille, osa-aikatyöläisille, freelancereille ym. tarvitaan toisenlainen malli. Nykyistä parempi syntyisi tällekin porukalle varmasti. Sekavampaa ei pysty keksimälläkään keksimään.

Sipilän (kesk) hallitus ei ole syypää työttömyysturvajärjestelmän sekavuuteen. Tippaleivän ovat leiponeet jo aikaisemmat hallitukset ja eduskunnat. Palkansaajapuolikaan ei voi vastuutaan välttää. Tuporatkaisujen yhteydessä ei ole koskaan uskallettu suututtaa ketään. Paikkaa on lyöty paikan päälle.

Syyllinen Sipilän hallitus on sen sijaan uusliberalistiseen politiikkaan. Työttömien epäreiluun kurittamiseen. Aktiivimalli 1 ja erityisesti suunniteltu aktiivimalli 2 tulee ajamaan tuhannet työttömät epätoivoiseen asemaan. Rahattomalle ihmiselle 60 päivän karenssi työttömyysturvaan on niin kova juttu, että yltäkylläisyydessä elävä poliittinen rälssi ei voi sitä ymmärtää. Aktiivimalli 2 pitää torjua, vaati se sitten mitä vaati.

Kun pöly ensi perjantain jälkeen laskeutuu, hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen pitäisi kiireesti lyödä päät yhteen ja alkaa kehitellä uutta mallia työttömyysturvaan. Parasta aktivointia ei saa kepillä eikä porkkanalla. Sen saa yksinkertaistamalla järjestelmää niin, että peruskoulun käynyt voi sen ymmärtää. Vuoden 2019 alusta käyttöön tuleva tulorekisteri antaa tähän hyvät eväät. Homma ei ole rakettitiedettä ja se voidaan tehdä mitään ryhmää murjomatta. Ilman lisäkustannuksia.