Sinistä ja punaista

Keskustelussa saatavuusharkinnasta kansanedustaja Juhana Vartiainen (kok) sanoo tulevansa apeaksi siitä, miten kauas jotkin työväenliikkeen osat ovat loitonneet sosialistisen internationaalin ajatuksesta, köyhien veljeydestä.

Vartiaisen esitykset, mm. työehtosopimusten yleissitovuuden rajaaminen vain alimpia taulukkopalkkoja koskevaksi, tekisivät maailman duunareista todella veljiä keskenään. Kukaan ei voisi Suomessa palkallaan elää.

Saatavuusharkinnan poistaminen tuo Vartiaisen mukaan yrityksille edun, kun koko maailman työvoimaa voitaisiin käyttää rekrytointivarastona. Rajat auki -hankkeen muiden kärkihahmojen Anna Kontulan (vas) ja Tytti Tuppuraisen (sd) mukaan asia koskisi lähinnä vain Suomessa jo olevia, paperittomia tai oleskelulupansa menettäneitä.

Vaalirahvaalla on ongelma, ketä uskoo. Minä uskon Vartiaista. Kannettomaan hunajapurkkiin työnnetään aina käsi. Rajojen avaaminen johtaisi työvoiman ylitarjontaan ja paineeseen laskea palkkoja. Seuraavan hallitusohjelman osana olisi jo ehkä Kokoomuksen puoluekokouspäätös työehtosopimusten yleissitovuuden poistamisesta.

Tai sitten hanke pantaisiin vireille keräämällä yli sadan kansanedustajan nimet. Näinhän kävi tämän saatavuusharkinnan poistamista koskevan esityksenkin kohdalla. Hallitusohjelmaan tavoitetta ei kirjoitettu. Joillekin kansanedustajille tuli asiassa kuitenkin niin kiire, että uusia vaaleja, kansalaiskeskustelua ja uutta hallitusohjelmaa ei maltettu odottaa. Hommaa runtataan läpi yli puolen eduskunnan nimilistalla.

Yleiskielessä on perinteisesti ymmärretty, mitkä eduskuntapuolueet ovat niin sanottuja työväenpuolueita. Työtä tekevien duunarien ja erityisesti ammattiliittojen tavoitteisiin ovat nihkeästi suhtautuneet porvaripuolueet. Niiden mukana vihreät. Nyt jopa entistä selvemmin uuden puheenjohtajan Touko Aallon johdolla.

Vasemmistopuolueet eivät ole lähteneet murjomaan ammattiyhdistysliikkeen erityisen tärkeinä pitämiä asioita. Tämä on nyt historiaa. Saatavuusharkinnan poistoa koskevassa asiassa Sosiaalidemokraatit ovat jakautuneita ja Vasemmistoliitto on Jari Myllykoskea (vas) lukuun ottamatta Kontulan takana yhtä hiljaa kuin hiiri kusee pumpuliin.

Sininen on nyt punainen. Toiveet kohdistuvat työministeri Jari Lindströmiin (sin). Toivottavasti ministeri kestää paineet ja pitää päänsä. Suomen rajoja ei pidä avata koko maailman työvoimalle ja halpatyövoimaa välittäville huijareille. Ryhdikäs toiminta tässä asiassa on kunniaksi, oli ministerin puolueen kohtalo jatkossa mikä hyvänsä.