Turkin tiellä

Oikeusvaltion perustukset natisevat. Suomi menetti ykköspaikan lehdistönvapauksia kunnioittavana maana. Sijoitus putosi, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk) poltti kääminsä YLE:n toimittajiin näiden vihjailtua Sipilän sukulaisten afääreistä.

Tämä ei ollut osoitus YLE:n heikkoudesta. Päinvastoin. Vapaissa yhteiskunnissa tiedotusvälineiden pitääkin kritisoida ja tarvittaessa suututtaa vallanpitäjiä. Totalitäärisen valtion toimintatapoja YLE esitteli MOT-ohjelmallaan joku viikko sitten. Kymmeniä tuhansia euroja veronmaksajien rahoja käytettiin Rakennusliiton tervaamiseen. Yksipuolinen pahaa tahtoa sikiävä tarina oli puuta heinää ilman pienintäkään yhteiskunnallista merkitystä.

Vasemmistoliiton nuori puheenjohtaja Li Andersson joutuu kantamaan yksin vastuuta suomalaisten kansalaisvapauksista. Tukholman valitettavan kuorma-autoiskun kuumentamat poliitikot ovat valmiita kiireelliseen perustuslain muutokseen. Suojelupoliisille ja militaristeille annetaan oikeus urkkia kansalaisten yksityiselämää. Nyt ihmisten elämää urkkivat vain kauppojen keskusliikkeet bonus-korteillaan, ja tästä voi kieltäytyä.

Turkissa presidentti kahmi lisää valtaa muuttamalla perustuslakia. Muutosta edelsi kansanäänestys. Äänestystulokseen vaikutettiin ja tuloksen laskenta sisältää ilmeisiä vilppejä. Silti ihmisiltä kysyttiin, asiasta kampanjoitiin. Suomessa perustuslakia voidaan näköjään muuttaa tolkuttomalla hädällä ilman minkäänlaista kansalaiskeskustelua.

Vallankaappaus voidaan meillä toki toteuttaa perustuslakia muuttamattakin. YLE:n uutiset kertovat, että Sipilän hallituksen hätäilemän maakuntamallin myötä Keskusta saa vallan puolessa Suomen maakunnista. Juosten kustun sote-uudistuksen myötä puolessa osassa valtakuntaa miljardeista euroista veronmaksajien rahoja päättävät kepulaiset kunnallispoliitikot.

Eivät kepulaiset sen kummempia poliitikoita ole kuin muutkaan. Jokaiselle puolueelle valta maistuu ja kotia päin vedetään. Nyt vain syntyy liian pienelle porukalle liian suuri potti jaettavaksi.

Maakuntahallinto tarkoittaa satamäärin hyväpalkkaisia virkoja. Kolme vuosikymmentä ay-liikkeessä työskennelleenä minulla ei ole mitään turhia kuvitelmia siitä, miten poliittisia virkoja jaetaan. Ensin tulee jäsenkirja. Sitten mahdollinen sukulaisuus tai tuttavuus. Sitten pitkä väli. Sitten kuormallinen sontaa. Ja vasta sen jälkeen perustuslaissa määritelty taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.