Työttömien aktivointia

Jotkut väittävät Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin olevan järkeä vailla. Mies kun ärsyttää härkäpäisesti kansaansa suoltamalla varsiharjana rikkaita suosivia ja köyhiä kurmuuttavia lakiesityksiä. Meillä on tilanne onneksi toinen. Vallanpitäjämme ovat tunnustetusti järkimiehiä ja naisia.

Hallituksen vuoden alusta voimaan runnoma laki työttömyysturvan aktiivimallista on kritiikin ohella saanut runsaasti kehuja hallituspuolueista ja niitä lähellä olevista piireistä. Lain myötä kymmenet tuhannet tosissaan töitä hakevat ihmiset leimataan ilman omaa syytään sosiaalipummeiksi. Silti mm. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan:n toimitusjohtaja Vesa Vihriälä piti lakia loistavana, jos ei suorastaan nerokkaana.

Lisää seuraa. Ministeri Jari Lindström (sin) lupasi, että seuraava hallituksen esitys työttömien aktivoimiseksi tulee eduskuntaan vielä tämän vuoden aikana. Kehitteillä on malli pakollisesta työnhausta. Jos työtön ei tee yhtä työhakemusta viikossa ja raportoi siitä työvoimaviranomaisille, seuraa aktivoiva 60 päivän karenssi työttömyysturvaan. Veikko Vennamon (smp) perilliset jatkavat pienen ihmisen asialla.

Keskimäärin 300 000 työtöntä tuottaa yrityksiin reilut 15 miljoonaa työhakemusta vuodessa ja toiset mokomat raportteja työkkäreihin. Hölmökin ymmärtänee, että tämän manööverin seurauksena työllisyyden on aivan pakko lähteä nousukiitoon. Ja uusilla yhtä nerokkailla lisäkeinoilla varmistetaan työllisyyskäyrän kasvukulman riittävä jyrkkyys.

Jotkut ovat yksityisajatteluna ehtineet jo esittää paluuta vanhoihin kunnon hätäaputöihin. Edesmennyt muurari-isäni kaivoi 60-luvun alussa Nurmijärvellä kangen ja lapion kanssa ojaa routaiseen savimaahan. Muuten ei työttömän muurarin perheen pöytään saatu leipää ja margariinia.

Vanha malli ei toimisi ehkä sellaisenaan. Työelämästä vieraantunut nuori saattaisi kuvitella, että pitkän hikisen päivän aikana kaivetulla ojanpätkällä on jotain merkitystä yhteiskunnalle, jopa hänelle itselleen. Lääke tähänkin löytyy jälleen historiasta. Rangaistussiirtoloista, joissa Suomenkin lähialueilla miljoonat ihmiset ahersivat.

Hallitus voisi sorvata lain, jossa työtön velvoitetaan karenssin uhalla kaivamaan ojaa ja heti seuraavana päivänä täyttämään edellisenä päivänä kaivamansa ojanpätkä. Tällä koirakoululla kovapäisinkin työtön tajuaa asemansa ja arvonsa raharuhtinaitten ja heidän lakeijoidensa hallitsemassa 100-vuotiaassa Suomessa. Ilman, että tarvitsee uhrata yhtään lisähehtaaria metsää uusilla miljoonilla työhakemuksilla.