Unohdetut

Äärioikeisto ja äärivasemmisto löivät kättä Suomen työmarkkinoiden avaamiseksi koko maailmalle. 7,6 miljardille ihmiselle. Haastava tilanne pienen maan 2,5 miljoonalle työssä käyvälle. Vielä haastavampi puolelle miljoonalle työttömälle.

Hallituksen työvoimapolitiikka on korostetun tehotonta. Jotakin tehdäkseen se heiluttelee keppiä ja haluaa osoittaa työttömien olevan itse syypäitä tilanteeseensa. Vasemmiston hyppy hallituksen työvoimapolitiikan purteen irrottaa vuotavasta lotjasta koko tapin.

Kansanedustajat, jotka haluavat suomalaiset työpaikat maailmanlaajuiseen kilpailuun, käyttävät esimerkkinä Ruotsia. Siellä temppu tehtiin eikä rikkaaseen Ruotsiin ole vielä syntynyt massatyöttömyyttä. Pienipalkkaisten tilanne on kuitenkin huonontunut. Ruotsin rakennusliitto kertoo ulkomaisten reppumiesten tekevät töitä jopa kolmella eurolla tunti. Täysin laillisesti, koska Ruotsissa ei ole työehtosopimusten yleissitovuutta.

Poliitikot vetoavat myös tutkijoihin, jotka vakuuttavat EU:n ulkopuolelta Suomeen rahdattavan työvoiman määrän nousevan korkeintaan satoihin. Markkinakapitalistien seireenilauluja laulavien väitteet kumoutuvat jo yhdellä esimerkillä.

Pohjois-Suomessa odotetaan Fennovoiman ydinvoimalatyömaalle yli 10 000 rakennusalan työpaikkaa. Venäläinen laitetoimittaja haluaa tuoda töihin omat miehensä. Samat, jotka ovat rakentaneet yhtiön muutkin ydinmiilut. Asia lipsahti esiin SRV:n vuorineuvos Kokkilan haastattelusta jo aikaa sitten ja sille on saatu muista lähteistä lisävahvistus.

Jos Vartiaisen (kok), Tuppuraisen (sd), Kontulan (vas) ym. kansanedustajien lakialoite menee läpi, reppumiesten kansainvaellusta entisistä neuvostotasavalloista ei voi enää laillisesti estää. Suomessa käynnistyy jälleen Euroopan suurin rakennustyömaa, jota kotimaiset rakentajat saavat ihailla vain työmaa-aidan ulkopuolelta.

Työvoiman vapaan liikkuvuuden vaikutuksia ei Rakennusliiton tarvitse opiskella teoriaherrojen opuksista. Kokemusta löytyy omasta takaa. Rakennusalan viimeisimpään työehtosopimukseen sovittiin ns. kuuden euron työkokeilu. Maaliskuusta lähtien työttömän nuoren on voinut ottaa puoleksi vuodeksi töihin kuudella eurolla tunti.

Tuhansiin alan yrityksiin ei ole otettu ensimmäistäkään kokeilijaa. Rajan takaa saa kokenutta työvoimaa samaan hintaan. Markkinataloudessa jokainen yritys ajattelee vain omaa etuaan. Yhteisvastuuta ei ole, jollei lainsäätäjä siihen pakota.

Monikulttuurisuus on rikkaus ja turvapaikanhakijoita pitää kohdella kansainvälisten velvoitteiden mukaan. Asiallisesti ja ihmisarvoa kunnioittaen. Poliitikkojen ei pidä silti unohtaa kotimaan työttömiä. Näiden joukossa on kymmeniä tuhansia rajan takaa jo aiemmin tulleita, jotka eivät onnistu työllistymään avoimilla markkinoilla.

Jotkut poliitikot ovat julkisuuden lemmikkejä. He pysyvät lööpeissä tehtailemalla jatkuvasti avauksia. Kaikki poliitikot ovat lisäksi aina oikeassa. Ennustankin, että kotimaan duunareille ja työttömille karmean esityksen tehneet kansanedustajat eivät tule antamaan tuumaakaan periksi. Tekele yritetään viedä maaliin, ja hallitus auttaa.