Vaaleja pukkaa

Rakentajille. Kevään aikana käydään Rakennusliiton liittokokousvaalit, eduskuntavaalit ja EU-vaalit. Selkeimmät ovat liittokokousvaalit. Ehdolla on satoja, vain hyviä ehdokkaita. Valittiin kokousedustajiksi ketkä hyvänsä, toukokuussa meillä on upea, liittoa vahvistava ja tulevaisuutta viitoittava liittokokous.

Eduskuntavaalit ovatkin jo toinen juttu. Näiden vaalien tärkeyttä Rakennusliiton jäsenille ei voi liikaa korostaa. Vaalit todennäköisesti ratkaisevat Suomessa asuvien rakentajien työllisyyden ja palkkojen kohtalon. Jopa pysyvästi.

Meille ei tule hallitusta, joka hamuaisi Suomeen lisää pakolaisia. Yksikään puolue ei tätä halua, tästä emme äänestä. Sen sijaan vaalien jälkeisissä hallitusneuvotteluissa ratkaistaan, avataanko Suomen rajat kuin hollituvan ovet ulkomaiselle halpatyövoimalle.

Nykyisten kansanedustajien enemmistö on allekirjoittanut esityksen, jolla vaaditaan poistettavaksi EU:n ulkopuolisen työvoiman työlupiin liittyvä saatavuusharkinta. Saatavuusharkinta ei koske asiantuntijoita, kuten koodareita. Ainoastaan vähemmän koulutettuja suorittavan työn tekijöitä, kuten rakentajia. Jos tämä linja saa kannatusta vaaleissa, odotettavissa on köyhistä maista tulevien alipalkattujen reppumiesten tsunami.

Rajat auki -puolueet haluavat romuttaa myös työehtosopimusten yleissitovuuden. Kielitaidottomille suomalaista työnteon kulttuuria ennestään tuntemattomille työntekijöille ei haluta maksaa nykyisten työehtosopimusten vähimmäispalkkoja. Tulevat töihin vähemmälläkin. Puhun synkkiä, mutta valitettavasti totta. Työpaikat ja palkat voimme turvata vain äänestämällä. Ennen äänestämistä kannattaa selvittää, mikä on puolueen ja ehdokkaan kanta edellä mainittuihin asioihin.

Eläkeuudistus meni metsään. Ihmisiä sumutetaan saivartelemalla eläkkeitä korottavan prosentti-indeksin viilaamisesta. Kun työeläke on olematon jo lähtöjään, mikään korotusprosentti ei tilannetta paikkaa. Prosenttikorotukset hyödyttävät aina eniten suurituloisia. Rahat eivät riitä kaikkien eläkkeiden tasokorotukseen. Eläkeläisköyhyyden lieventämiseen tarvitaan järjestelmämuutos ja euroja.

Eläkeikä on liian korkea. Erityisesti rakentajille, jotka jäävät pois työstä keskimäärin 58-vuotiaana. Liian moni raskasta työtä tekevä ei saa koskaan edes vaatimatonta eläkettään, vaan makaa turpeen alla kynnet pehmeänä jo ennen eläkeikää. Eläkejärjestelmän epäkohdista pitää meteliä vain Rakennusliitto. Kevättä kohden sitäkin kovemmin.

EU-vaaleista tulee mielenkiintoiset. Populistit kalastelevat ääniä nimeämällä EU:n kaiken pahan aluksi ja juureksi. Täyttä potaskaa. EU:ssa on vikansa, mutta se on luonut Eurooppaan turvallisuutta. Jopa hyvinvointia turhia tulleja ja rajojen kyttäystä poistamalla.

Englanti on solmussa EU-eronsa, Brexitin, kanssa. Varmoja kärsijöitä ovat pienituloiset ja duunarit, jotka hervottomilla lupauksilla höynäytettiin äänestämään eron puolesta. Työpaikkoja katoaa, elintarvikkeiden ja tavaroiden hinnat kallistuvat. Tästä voisimme mekin jotain päätellä. Asialliset tietoon puheensa perustavat ehdokkaat ovat kovaa valuuttaa EU-vaaleissa. Suun soittajat ajavat vain omaa etuaan.