Vaalilupaus

Olen kevään eduskuntavaaleissa sitoutumattomana ehdokkaana Vasemmistoliiton listalla. Uudenmaan vaalipiirissä, koska olen Nurmijärveltä kotoisin. Minkään sortin poliitikko en ole koskaan ollut, mutta aina politiikasta kiinnostunut vasemmistolainen.

Vaalikamppailussa keskityn vain muutamaan asiaan. Miten turvataan Suomessa asuvien työmiesten ja naisten työpaikat ja palkat. Lisäksi haluan käynnistää keskustelua voimassa olevan eläkejärjestelmän epäkohdista. Ne ovat jo selkeästi kaikkien nähtävillä.

Nykyisen eduskunnan enemmistö haluaa avata Suomen niukat työmarkkinat koko maailmalle. Siitä huolimatta, että 18-24 vuotiaista miehistä 20 % on työttömänä ja pelkän peruskoulun varassa 70 000. Vähäistä koulutusta vaativille työpaikoille on edelleen huutava kysyntä. Miksi tekijät pitäisi rahdata rajojen ulkopuolelta?

Luonnollisesti siksi, että markkinat hakevat koko ajan halvempia ja halvempia ratkaisuja. Kehitysmassa on satoja miljoonia eurolla päivässä töitä tekeviä. Miljoonat haluaisivat tulla töihin Suomeen. Vaikka murto-osalla työehtosopimusten palkoista. Massiivinen työvoiman ylitarjonta rämetettäisi Suomessa asuvien duunarien palkat. Ei yhdessä yössä, mutta näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.

Vastoin yleistä käsitystä harmaa talous ei ole kaikkien kauhistus. Markkinauskovaiset pitävät sitä jopa jossain määrin tarpeellisena. Sillä alennetaan tuotantopanosten hintaa ja hillitään palkkapaineita. Rakennusalalla toimiville tämä ei ole uutinen. Alipalkalla työskenteleviä reppumiehiä on rakennustyömailla pilvin pimein. Vain pieni osa tapauksista saadaan päivänvaloon. Poliittisia päättäjiä asia ei todellisuudessa kiinnosta.

Suomeen tehtiin eläkeuudistus, jolla turvattiin hyväosaisten eläkkeet. Pienipalkkaisille, rikkonaista työuraa tekeville ja työssään ennenaikaisesti uupuville jätettiin maksajan rooli. Alimman tuloluokan miehistä suuri osa toimii jo koiranputkien kasvualustana ennen vanhuuseläkeiän saavuttamista.

Vuosien varrella kaikki varhaiseläkemuodot on poistettu. Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin lähinnä teerenkuvaksi työuraeläke ”työn sankareille”. Työuraeläkkeen kriteerit viritettiin tiukemmalle kuin entisen rengin henkselit. Rakennusalalta ei ole toistaiseksi löytynyt ensimmäistäkään uuteen työuraeläkkeeseen oikeutettua työn sankaria. Ahkerasti töissä käyvistä ja terveyttään menettäneistä ei sen sijaan ole puutetta.

Vaaleja ennen puhun ja kirjoitan edellä mainituista asioista. Jos saan riittävästi vastakaikua, periksi antamaton vääntö jatkuu tulevinakin vuosina. Mikäli sanoma ei äänestäjiä kiinnosta, panen suomeksi sanottuna turpani kiinni. Tämä on vaalilupaukseni.

Kevät painetaan joka tapauksessa täysillä. Rakennusliitto kannustaa koko maassa tavallisia ihmisiä vaaliuurnille. Tuoreen tutkimuksen mukaan yrittäjistä äänestää 90 %. Rikkaiden porvareiden kohdalla äänestysprosentti on aina lähes sata. Työtä tekevillä, työttömillä, eläkeläisillä, opiskelijoilla, tulonsiirtojen varassa elävillä, kaikilla on yhtä merkittävä ääni. Ei anneta valtaa pois, sen ottajat kyllä tiedetään. Jokainen äänestää miten lystää, kunhan vain äänestää. Kovin pieleen ei homma voi silloin mennä.