Väärät profeetat

Helsingin Sanomat iloitsi pääkirjoituksessaan 31.10.2018 taloustieteen tutkimuksen uuden yksikön, Helsinki Graduate School of Economics, perustamista. Lehti toivoo, että poliittisen päätöksenteon tueksi tulevaisuudessa ”voitaisiin vetää hyllyltä tutkitut vastaukset kysymykseen, mitkä olisivat sellaiset kannustimet, joita tarjoamalla työmarkkinaosapuolet lähtisivät vapaaehtoisesti joustavoittamaan työmarkkinoita ja luomaan työtä työttömille. Nykyisellä työllisyysasteella elintasoa ei nimittäin pidetä yllä.”

Palkkoja ja sosiaaliturvaa on siis heikennettävä? Toki sanomatta jää, keiden elintasoa pidämme näin yllä? Suomen ammattiliitoja ei voi saada heikentämään sopimuksia suuren maailman tyyliin lahjomalla. Tästä ei ole yhtään esimerkkiä. Jäljelle jää vain kiristys. Keinoa on menestyksellisesti jo käyttänyt Juha Sipilän (kesk) hallitus. Lehden esimerkkiaiheesta ei uudelle tutkimuslaitokselle taida jäädä mitään tutkittavaa.

Porvarillisessa Suomessa valtamedia tarjoaa poliittisia ratkaisuja, jotka säilyttävät vallitsevan tulonjaon eivätkä häiritse rikkaiden rikastumista. Temppelin harjalle nostetaan nyt mieluusti ekonomisteja, joista valtaosa työskentelee pankkien ja elinkeinoelämän järjestöjen palveluksessa. Taloustiede esitetään objektiivisia mitattavia tuloksia antavana tieteenä, jonka edustajia jokaisen järkevän poliitikon on syytä uskoa.

Ymmärrystä lisääviä ajatuksia saa muiltakin. Lokakuun alussa SAK:n Tulevaisuus tänään -tilaisuudessa puhui avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja. Miehen esitys oli yksinkertaisuudessaan niin vastaan sanomaton, että toivoisin jokaisen poliitikon sen näkevän. Lyhyt tarina. Ei vieraannuttaisi liian pitkäksi aikaa sosiaalisesta mediasta.

Esityksen ensimmäinen kuva osoitti, että puusta laskeutumisen jälkeen ihmiskunnan lompakko oli läpi historian tyhjä. Kuin konsultiksi leikatun kollin pussit. Kaikki aika kului syömisen hankkimiseen. Ja varomiseen, ettei tullut itse syödyksi. Toisesta kuvasta näimme, kuinka reilut sata vuotta sitten teknologian kehittyminen ja teollistuminen mullistivat maailman. Miljoona vuotta vaakasuorana matanut varallisuuskäyrä kääntyi 90 astetta ylöspäin. Kohti Jupiteria ja Saturnusta.

Käyrä jatkaa kiipeämistään. Digitalisaatio, robotiikka, tekoäly. Tuttuja sanoja kaikki, vaikka emme niitä hyvin ymmärrä. Sen verran kuitenkin, että tiedämme niiden vähentävän suorittavan työn määrää ja lisäävät ihmiskunnan varallisuutta.  Hyvää riittää jatkossakin kaikille, ainakin Suomessa, jos sen pystymme tasaisemmin jakamaan.

Ihmiskunnan räjähtävän nopea rikastuminen näkyi taas verotietoja julkistettaessa. Puoli vuosisataa sitten menestyneet nuoret miehet rehvastelivat kylän kioskilla uudella mopolla. Nyt vuoden aikana keräämillään kymmenien miljoonien eurojen tuloilla. Silti köyhiltä kehdataan vaatia suolivyön kiristystä.

Periaatteeni on ollut, että työehtosopimuksilla sovittuja Rakennusliiton jäsenten rahan arvoisia etuja ei heikennetä. Ne pysyvät kuin paska Junttilan tuvan seinässä. Vuosikymmenten ajan linjaani on haukuttu vääräksi, äijää täysin joustamattomaksi. Jokainen uskokoon mitä haluaa. Valitkoon omat profeettansa. Itse uskon enemmän tähtitieteilijää kuin elinkeinoelämän palveluksessa olevia ekonomisteja.