Vaihtoehtoinen häpeärangaistus

Kerroin aikanaan tutulle taidekriitikolle, että en pidä nykytaiteesta enkä ymmärrä sitä. Kriitikko totesi, että tässä asian ydin onkin, sinä et ymmärrä. Ymmärsin kuitenkin, että en ymmärrä.

Helsingin Sanomien haastattelussa perussuomalaisten uusi kulttuuriministeri Sampo Terho kertoi pitävänsä kansallisesta taiteesta, Sibeliuksesta, Gallen-Kallelasta ja Waltarista. Ilmeisesti Suomen suuriruhtinaskunnan jälkeisenä aikana syntyneet taiteilijat ovat jo liian nykyaikaisia tuoreen kulttuuriministerin ymmärrykselle.

On muuten hyvä, että kansallisuusaatteen läpipieksemä perussuomalainen puolue on julistanut olevansa työväenpuolue ilman sosialismia. Muuten joku saattaisi erehtyä pitämään puolueen politiikkaa kansallissosialistisena.

Mielipiteiltään rajoittunut kulttuuriministeri ei saa suurta tuhoa aikaan. Ei vaikka löisi jotakuta salkullaan päähän. Perussuomalaiselle nuorisojärjestölle veronmaksajien rahoista myönnettävä tuplajättipotti ei valtiontaloutta horjuta.

Työministeri voi sen sijaan ymmärtämättömyyttään olla todellinen terminaattori. Jari Lindströmin (ps) hanke työttömien pakollisista työpaikkahakemuksista tulee aiheuttamaan tuhansille rakentajille turhia karensseja. Itkua ja hammastenkiristelyä torppiin ja kerrostalohuoneistoihin.

Esitänkin valinnanvapautta korostavalle hallitukselle vaihtoehtoisen mallin. Siinä toteutuisi perussuomalaisten kaipaama kansallisromanttinen kaipuu tuohivirsusuomeen. Samoin koko hallituksen laajempi tavoite häpäistä ja nöyryyttää työttömiä.

Suomessa poistettiin jalkapuut kirkkojen edustoilta asetuksella 1848. Maakuntahallinnot voisivat pystyttää nämä uudelleen. Työttömien uusiksi häpeärangaistuksiksi ovat nousemassa valtiovallan tarkoituksellisesti junailemat karenssit työttömyysturvaan. Eikö olisi parempi astella koko tämä polku loppuun saakka, kansallisessa hengessä.

Työtön saisi valita, tekeekö joka viikko järjettömiä turhia työpaikkahakemuksia. Vai istuuko saman ajan jalkapuussa. Pitkäaikaistyöttömien pitäisi toki istua pitempään. Työllistymisen kannalta valinnainen malli olisi yhtä kehno kuin hallituksenkin, mutta mahdollisuus välttää työttömyysturvan karenssi olisi todellinen. Molemmissa malleissa työtön saisi kuitenkin yhtä tehokasta koirakoulua ja ymmärtäisi, mikä on hänen arvostuksensa rahamiesten hallitsemassa Suomessa.