Valmistaudutaan ottamaan omamme

Kunnallisvaalit on käyty. Onneksi olkoon kaikille valtuustoihin valituille ja vaaleissa mukana olleille rakentajaehdokkaille. Kaikki eivät voi tulla valituiksi, mutta jo osallistuminen ehdokkaana tärkeisiin demokraattisiin vaaleihin on henkilökohtainen voitto jokaiselle itsensä peliin laittaneelle.

Paluu arkeen on nopea ja tyly. Työttömyysturvaa runtelevat poliitikot tuntuvat menettäneen järkensä. Puolta miljoonaa työtöntä kohti meillä on muutama kymmenen tuhatta avointa työpaikkaa. Yhtä sihteerin paikkaa hakee yli 300 pätevää hakijaa. Rakennusliikkeet eivät palkkaa omaa työvoimaa. Kuuden euron kokeilijat eivät kelpaa kenellekään. Tästä huolimatta hallitus poistaa työttömyyttä työnhakijoita aktivoimalla.

Aktiivisuutta ei voi osoittaa tekemällä kymmeniä tai satoja työpaikkahakemuksia. Se onnistuu vain viranomaisten tietokonelomakkeita täyttämällä. Viime viikolla liiton jäsen kertoi, että viidestä yrityksestä huolimatta lomakkeen täyttö ei onnistunut. Vika saattoi olla sähköisen lomakkeen täyttäjässä tai ohjelmassa. Varmaa on vain karenssi.

Uusien byrokratioiden myötä karenssi kilahtaa yhä useammalle. Onko tämä valtiovallan tarkoituskin? Sama kuin sakkoja keräävillä kameratolpilla. Tekemällä hyväksyttävä suoritus riittävän vaikeaksi luonteeltaan huolimattomat, aloitekykynsä menettäneet tai keskivertoa yksinkertaisemmat jäävät jatkuvien karenssien kierteeseen.

Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies (kok) kantoi taannoin lehtihaastattelussa huolta, että palkansaajien liksoja leikkaaviin kiky-sopimuksiin valmiit ay-johtajat alkavat harveta ja porukka radikalisoituu. Olen Häkämiehen kanssa täysin samaa mieltä.

Samaan aikaan kun miljoonia vuodessa tienaavat pörssiyhtiöiden johtajat laativat itselleen kannustinpalkkioita ja korottavat ansioitaan kymmenillä prosenteilla, duunarien liksoja on leikattu ja veronluonteisia maksuja korotettu. Julkisen sektorin lomarahoja leikataan kolmena vuonna 30 %. Kansanedustajat, ainakin hallituspuolueista, lupasivat tulla mukaan säästötalkoisiin. Toistaiseksi vain yhtä tästä epäillään.

Pitääkö hallituksen vielä tahallaan ärsyttää jo muutenkin kusessa olevia. Töitä ei ole. Itsensä kouluttaneiden ja tosissaan töitä etsivien syyllistäminen on edesvastuutonta. Kolmen kuukauden karenssi työttömyysturvaan on pienipalkkaiselle kovempi rangaistus kuin ehdollinen vankeustuomio. Voisiko innovatiivinen hallitus säätää tähänkin kohtaan valinnanvapauden? Perseaukinainen saisi valita karenssin sijasta ehtoollista.

Kun ensi talvena neuvottelemme työehtosopimuksista, rakennusporukka tulee ottamaan omansa. Lässytykset isänmaan pelastamisesta palkkamaltilla voidaan unohtaa. Työn ja pääoman välinen ristiriita ei työehtosopimuskorotuksilla ratkea. Sen syventäminen duunarien jatkuvalla ehdottomalla antautumisella on kuitenkin tiensä päässä.