Vapaudella on hintansa

Eurooppalaisten yhteiskuntien henkistä tilaa on kuvannut juutalaisten kohtelu. Juutalaisvainojen synkkää historiaa avaa hyvin italialaisen kirjailijan Umberto Econ romaani Prahan kalmisto.

Kirjan päähenkilö sepittelee eri maiden hallitusten käyttöön mielikuvitustarinoita maailmanlaajuisesta juutalaisten salaliitosta. Päähenkilö on keksitty, mutta taustalla on todellisia painettuja julkaisuja. Nämä tarinat vaikuttivat myös natsijohtaja Adolf Hitlerin harhaiseen ajatteluun ja edistivät päätöstä juutalaisongelman lopullisesta ratkaisusta.

Heikot poliittiset johtajat kehittelevät ulkopuolisia vihollisia, joilla sumuttavat kansaansa. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump demonisoi meksikolaisia ja vaatii aitaa maiden rajalle. Pohjois-Korean yltäkylläisyydessä elävä johtaja Kim Jong-un syöttää kansalleen ruohoa, jotta rahat riittävät varusteluun ulkoista vihollista vastaan.

Demokraattinen kansakunta ei tarvitse ongelmiinsa keksittyjä ulkopuolisia syntipukkeja. Suomi ei luovuttanut sodan aikana juutalaisia kansalaisiaan natsien murhakoneistolle. Valpon johtaja Anthoni tosin lähetti häpeällisesti kahdeksan juutalaispakolaista tapettavaksi.

Eurooppalaisia valtioita on aika ajoin kohdannut terrorismin aalto. Espanjassa, Ranskassa, Saksassa, Englannissa. Tuhansia viattomia ihmisiä on tapettu. Demokraattiset kansakunnat eivät silti ole alentuneet samalle tasolle summittaisesti ihmisiä tappavien terroristien kanssa.

Eurooppalainen terrorismi tuli myös Suomeen, kun Turussa tapahtui raukkamainen puukkohyökkäys. Yksittäisten väkivaltaisten itsemurhakandidaattien ei silti pidä antaa vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan, jossa jokainen voi kävellä vapaasti kadulla.

Meillä on ollut omasta takaa häiriintyneiden ihmisten tekemiä ampumisia ja räjäytyksiä. Kaikkia väkivallantekoja on mahdoton estää. Suomen tehokas poliisi- ja virkamieskoneisto on silti tehnyt asiassa paljon. Sen toiminta puree kyllä terrorismiinkin.

Olisi suuri virhe sortua vihaa lietsovien perusteetonta paskaa puhuvien vietäväksi. Ihmiset ovat rodusta tai uskonnosta riippumatta samanlaisia. Valtaosa aivan mukavia ja hyväntahtoisia. Viattomien ihmisten tappaminen ei kuulu mihinkään maailman lukemattomista uskonnoista. Joka tällaista väittää, ei tiedä, mistä puhuu. Tai valehtelee.

Muistan ajan, kun työläisperheistä ei kukaan matkustanut ulkomaille. Ajan, kun Tallinnan satamassa seisottiin kaksi tuntia passijonossa. Ei kai tähän kukaan halua palata. Eristäytyminen ei ole enää todellinen vaihtoehto.

Aleksis Kiven seitsemän veljestä kokivat ympäröivän yhteiskunnan ahdistavaksi ja pakenivat omiin oloihinsa Impivaaraan. Talonsa poltettuaan miehet olivat kuitenkin onnellisia, kun palasivat osaksi yhteiskuntaa. Tätäkin on jo kokeiltu.