Varttikepulainen

Ainakin sellaiselta minusta nyt tuntuu. Olen Ministeri Annika Saarikon (kesk) kanssa pitkälti samaa mieltä. Saarikko sai ämpärillisen niskaan, kun ilmoitti heittävänsä hanskat tiskiin perhevapaauudistuksessa. Raha ei kuulemma riitä kunnolliseen uudistukseen.

Tämä peruste voi olla lööperiä, niin kuin julkisudessa väitetään. Selvää on, etteivät työnantajat halua panna senttiäkään lisää yhteiskunnan tulonsiirtoihin. Entisetkin ottaisivat, jos voisivat. Palkansaajapuolen käsi on myös kylmä. Vaatimuksia esitetään, lisämaksuja  ei kukaan kaipaa.

Rahaan uudistus silti tuskin kaatuu, jos kaatuu. Kyse on enemmänkin arvovalinnasta. Onko perheillä Suomessa oikeus hoitaa lapsia kotona. Vaikka vaatimattoman kodinhoidontuen avulla. Vai pitääkö kaikki taaperot viedä päivähoitoon ja myös heikossa työmarkkina-asemassa olevien äitien mennä töihin tai työttömyyskortistoon.

Kokoomus toki haluaa uudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Sosiaalidemokraatit julistavat harjoittavansa feminististä politiikkaa. Tälle politiikalle kotiäiti on mörkö. SAK luonnollisesti puolueen osana on asiasta täysin samaa mieltä. Itse en ole SAK:hon kuuluvan liiton jäseniltä koskaan kuullut, että nykyinen perhevapaiden malli olisi erityinen ongelma.

Rakentajat tekevät lapsia siinä missä muutkin. Usein perheen äiti hoitaa jonkin aikaa lapsia kotona. Tilanteet vaihtelevat. Syrjäkylillä asuvilla ei pienipalkkaisen työn ja päivähoitomaksujen jälkeen jää viivan alle muuta kuin väsymys. Puhumattakaan, jos töitä ei ole tiedossa ollenkaan, ja joutuu työttömiä kyykyttävien aktivointitoimenpiteiden kohteeksi.

Moni miespuolinen rakentaja, erityisesti nuoremmat, pitävät lain sallimat isyyslomansa. Hoitavat jopa lapsia kotona, kun lasten äiti käy töissä. Mutta tämä riippuu aina tilanteesta. Onko se taloudellisesi mielekästä ja halutaanko näin toimia.

Olen aina vastustanut kaikkia uudistuksia, joissa leikataan pienituloisille ihmisille tärkeitä yhteiskunnan tukia. Usein tahtoo käydä nimittäin niin, että varmasti toteutuvat vain leikkaukset. Muut uudistuksen osat tahtovat jäävät toteutumatta.